Thorens TD 190-2: Повернення традицій
Дивовижні часи настали, панове. Стільки всього звалилося на голови бідних аудиофилов, що не встигаєш відслідковувати «Що є who?» Це і жорсткі диски-накопичувачі аудіофайлів, інтернет з його сервісами потокової музики, файли з високою роздільною здатністю, бездротові технології ...
Хоча, якщо подумати, то функціонально iPod і програвач вінілових дисків мало чим відрізняються один від одного, оскільки виконують одну задачу - вони відтворюють музичний запис. Однак, є одне маленьке «але». Як вони це роблять? Від цього багато що залежить ...
Нещодавно натрапив на цікаву інформацію з приводу відомої швейцарської фірми Thorens, яка була заснована в 1883 році підприємцем Германом Торенс (Hermann Thorens), як сімейне підприємство в місті Сен-Круа, Швейцарія для виробництва музичних шкатулок і механізмів вимірювальних приладів. До речі, місті Сент Круа відомий, як столиця музичних шкатулок, де ще в 1796 році Антуан Фавр-Саломон винайшов кишеньковий годинник з музикою. Однак, Торенс розширив номенклатуру своїх виробів і в 1903 році почав проводити циліндричні фонографи, винайдені ще Томасом Едісоном, потім грамофони з рупором, запальнички, губні гармошки, лижне спорядження і механічні апарати для гоління. Не буду навантажувати читачів інформацією. Всім, хто цікавиться історією цієї фірми, рекомендую зайти сюди і сюди . Для інших хотів би сказати, що фірма Thorens внесла величезний внесок у розвиток цієї галузі побутової електроніки. У 1928 році інженери створили перший електричний мотор з прямим приводом, в наступному році - перший звукознімач на основі магніту. У 1943 році - перший ченджер пластинок, який послужив для створення унікальної моделі TDW224 в 1962 році. Її особливість полягала в тому, що на штирі окремо від програвача знаходилося 8 (вісім!) Вінілових дисків. Спеціальна «рука» знімала верхній платівку, потім встановлювала на опорний диск і передавала естафету тонарм. Після програвання платівка акуратно укладалася в нижню частину, і брала наступний вініловий диск. Не вірите? Дивіться .
Тому, коли мені запропонували прослухати музику у виконанні Thorens TD 190-2, я не зміг відмовити собі в задоволенні, тим більше, що це нескладна в плані установки і настройки модель, яка включає в себе опорний диск з алюмінію масою 0,7 кг і діаметром 304 мм, тонарм Thorens TP 19-1 зі звукоснимателем Оrtofon OMB 10 масою 2,5 г з еліпсоїдальної голкою, який генерує електричний сигнал за допомогою рухомого магніту. Мотор з пассіковим приводом забезпечує наступні частоти обертання опорного диска: 33 1/3 об/хв., 45 об/хв. і 78 об/хв. Габарити програвача стандартні - 420 x 130 x 360 мм, тому він вільно встановлюється на стандартну полку.
Налаштування тонарма ТР 10-1 не складає великої складності. Насамперед потрібно врівноважити його по типу «коромисло». Грузик противаги вже встановлений на хвостовику, тому щоб не пошкодити головку звукознімача і стилус тонарм необхідно зафіксувати на стійці.
Праворуч від осі тонарма знаходиться поворотний коліщатко для регулювання притискної сили. Повертайте, поки не знайдете потрібний розподіл на шкалою. Крок одного ділення, - це 0,1 м Рекомендована величина притискної сили приведена в паспорті на продукцію, що поставляється головку звукознімача.
Для установки рівня протівоскативающей сили під хвостовиком тонарма розташований компенсатор у вигляді шайби з метричними поділами. Залежність від притискної сили, виставленої на програвачі (тонарма), для установки компенсації протівоскативающей сили приводиться нижче.
Величина притискної сили <-> рівень протівоскативающей сили (УПС). Крутите шайбу, панове!
- Якщо рекомендований притиск дорівнює 1 м (10 mN), то УПС буде дорівнює 1.
- Якщо притиск 1,25 г. (12,5 mN), то УПС буде дорівнює 1,25;
- Якщо притиск 1,5 м (15 mN), то УПС буде дорівнює 1,5;
- Якщо притиск 2 м (20 mN), то УПС буде дорівнює 2;
- Якщо притиск 2,5 м (25 mN), то УПС буде дорівнює 2,5;
- Якщо притиск 3 м (30 mN), то УПС буде дорівнює 3.
З чим і що ми слухали
У комплект входили інтегрований підсилювач Marantz PM 7005 з вбудованим фонокоррректором ММ і акустичні системи DALI Opticon 6. Компоненти були підключені акустичним кабелем Kimber Kable 8TC, а до електромережі приєднувалися за допомогою Kimber Kable РК 10. Прослуховування відбувалося в акустично оформленій кімнаті площею 30 кв.м . зі стелею висотою 3 м. Для оцінки якості відтворення були використані пластинки із записами різних жанрів. Репертуар включав в себе як добре відомі, так і маловідомі твори. Деякі вінілові диски ми слухали в перший раз.
Отже, почнемо з моїх улюблених Deep Purple і британського релізу альбому Who Do We Think We Are (1973, #TPSA 7508, Matrix A-1/B-3. Purple Records/UK). Дуже сподобалася злагодженість звучання. Саме те, що я найбільше люблю і ціную в роботі добре підібраній системи - коли можна розрізнити кожен інструмент окремо і одночасно сприймати весь колектив в цілому. Бас-гітара не пробиває наскрізь грудну клітку, зате відмінний акцент на першу частку допоміг оцінити цілісний малюнок своєрідною манери виконання Роджера Гловера. Ноти звучали щільно і злагоджено. Другий момент, який відразу привертає увагу, це мікродінаміка і багатство нюансів, з моменту набрання чинності Йена Пейсах на хай-Хеті в My Woman From Tokyo і закінчуючи широкою палітрою тембрів органу в сольних пасажах Джона Лорда в Rat Bat Blue. Зізнаюся відверто, деякі місця звучали настільки блискуче і несподівано, що викликали деяке почуття заздрості.
Наступний альбом - Third Stage (1986, 254 331-1, MCA Records/Germany) американської рок-групи Boston. Це дітище випускника Массачусетського технологічного інституту, інженера-винахідника, композитора, аранжувальника і супер гітариста Тома Шолц. З перших тактів музика підкорює широким динамічним діапазоном, емоційними переходами з Piano на Fortissimo, складними аранжуваннями гітар в стилі «струнний оркестр», стилістично нагадують композиції Брайана Мея з Queen, тільки в «бостонському» стилі. Причому оркестровки в терцію сприймаються не у вигляді широкого мазка пензлем, а схожі на тонкі лінії, намальовані олівцем з гостро заточеним грифелем. І на цьому тлі - ширяє вокал соліста Бреда Делпа. Вся краса передається легко, невимушено і без найменшого напруження.
Британський співак Том Джонс не входить в обойму моїх улюблених. Тому, його альбом Help Yourself (1968, SKL 4982 Stereo, Decca/UK) я слухав вперше і зізнаюся, що не пошкодував про це. Оксамитовий баритон з широким діапазоном сприймався надзвичайно емоційно. Виникало таке відчуття, що якби Том Джонс співав навіть гами, то все одно публіка верещала б від захвату. Незважаючи на те, що репертуар складався з естрадних пісень, співак продемонстрував універсальний талант виконавця. Йому підвладні всі жанри. Відома його дружба і співпраця з королем рок-н-ролу Елвіса Преслі, спільні виступи з Джанис Джоплін і т.д. По-моєму, він міг би з успіхом виконувати навіть оперні арії. Що стосується якості запису, то воно дуже гарне, хоча трохи здивувала стерео картина в «класичних традиціях» 1960-х років. У лівому каналі записані акомпануючі інструменти (барабани, бас-гітара, електрогітара, фортепіано), а в лівому - група струнних і жіночий бек-вокал.
Джаз в його афро-кубинському варіанті був представлений однойменною альбомом біг-бенду San Francisco Ltd. 1976 рік, каталожний номер CCS 5004 (45 RPM, Limited Edition Direct to Disc Recording, White vinyl) Crystal Clear Records/USA). Ця експериментальна запис цікава тим, що виконана в 1976 році безпосередньо з мікрофонів на матрицю, яка оберталася з частотою 45 обертів на хвилину. Сам диск молочного кольору, що представляє досить рідкісне явище. З огляду на специфіку жанру, музика сприймалася запально, енергійно з хорошим запасом драйву. Потрібно віддати належне звукоінженерам, вони постаралися на славу. Сцена досить велика і глибока. Всі джерела звуку, а їх дуже багато, розташовані в різних місцях і чітко відчутні. Крім стандартного набору інструментів (фортепіано, контрабаса, мідних духових) тут також були присутні виконавці на дрібних ударних, починаючи від маракасов і шейкерів і закінчуючи тому-томами і там-тамамі. Більш того, учасниці вокального гурту імітували їх звучання. Зрозуміло, який «кубанос» без поліритмії. Однак, Thorens TD 190-2 не піддався на провокацію і швидко відрізнив фальшивку від оригіналу. Найбільше у всій цій вакханалії (в хорошому значенні) сподобалася звукопередача том-томів, коли перкусіоніст грав в різних точках шкіряної поверхні.
І як вишеньки на музичному торті - збірник вальсів, польок, маршів австрійських композиторів Йоганна і Йозефа Штраусов у виконанні Берлінського філармонічного оркестру під керуванням Герберта фон Караяна (Johann Strau? Und Josef Strau?, Herbert von Karajan, Berliner Philharmoniker - Walzer Polkas Marsche 1980, 2 LP Box Set, Deutsche Grammophon Prasent/Germany). Легкість, граціозність, чудове відчуття внутрішнього ритму в знаменитому вальсі «Казки віденського лісу» Йоганна Штрауса здатні роз'ятрити навіть вкриту товстим шаром металу ортодоксального рокера.
На завершення хочу зазначити наступне. Модель Thorens TD 190-2 являє собою добротно зроблений якісний програвач пластинок, який може служити всім, хто хоче пізнати всю красу і емоції «вінілу». У зв'язку з відродженням інтересу до грамплатівка, останнім часом в Україні з'явилася можливість купувати і замовляти їх. TD 190-2 простий в експлуатації, а якщо дбайливо ставитися до його комплектуючих деталей, то готовий прослужити багато років. Апарат має пилозахисну кришку, тому бажано після програвання закривати його. Щіточка для чищення поверхні пластинки і притискна шайба-клемп обов'язково повинні входити в джентльменський набір. Що стосується поліпшення звучання «малою кров'ю», то програвач, як ніякий інший компонент системи, має великі можливості. Перш за все, це покупка зовнішнього Фонокоректори, звукознімача, заміна штатного фоно кабелю. І не забувайте про найпростіший, до того ж безкоштовному, варіанті. Зробіть перерву на кілька днів, після чого ви почуєте стільки нового і цікавого. Приємного прослуховування, панове!