Інтерв'ю з Ларсом Меллером. Фабрика DALI, Данія, вересень 2017р.
«Насолода, задоволення, насолода. Це наша єдина і головна мета. Якщо ми можемо дати насолоду, тоді у нас будуть покупці. Тому що люди, які люблять життя, є скрізь ».
У вересні, під час поїздки української групи хай-файщіков на фабрику DALI в Данію, ми взяли інтерв'ю у Ларса Меллера (Lars Moller) - регіонального менеджера з продажу DALI. Отже:
Данія - країна багатьох якісних аудіо брендів. Чи можете Ви пояснити, чому їх так багато на невеликій території?
Динамік винайшов датчанин, який проживав в Америці, Пітер Йенсен, в 1915-1916 році. Після нього безліч компаній запустило виробництво динаміків саме в Данії. І перша звукозаписна машина була винайдена в Данії. Тому ми багаті традиціями якісного звуку. У нас з'явилися найкращі наукові школи, тут навчалися інженери з усього світу. Зараз є багато країн, які також все це роблять, але саме ми маємо дуже давні традиції якісного звуковідтворення, хоча, на жаль, всього цього не так багато залишилося.
Багато брендів куплені китайцями. І, в результаті, вони зникають: китайці закривають їх заради існування своїх власних. Так зникли багато датські бренди. Якщо ми повернемося на 15 років назад, то побачимо, що в Данії було 20-30 виробників акустики. Зараз їх залишилося 7-8. Це не радує, хоча залишилися хороші бренди, які все ще продовжують старі традиції якості. Але, на жаль, все це змінюється, так як виробництво в Данії коштує дорого.
Звичайно, всі ми - конкуренти. Але ми ніколи не сварилися, ми хороші друзі. Для нас дуже важливо зберегти наші бренди, адже їх не так багато залишилося. І якщо вони зникнуть, наш бізнес стане бідним і нудним. Нам потрібно щоб вони залишалися, бо всі вони - солдати в цій війні. Є бренди, які більше не є хай-ендом, і, на жаль, вони все швидше і швидше йдуть в Китай. Китай може випускати хороші колонки, але цього не відбувається. Вони беруть хороший бренд і вбивають його. Я думаю, через кілька років залишиться всього 3-4 бренду по акустиці і 3-4 бренду по електроніці. Це дуже прикро, тому що ми як і раніше пишаємося данськими традиціями.
Яким Ви бачите людину, яка слухає DALI?
Сподіваюся, що щасливим! Я теж прихильник DALI. Я був слухачем DALI до того, як став тут працювати. Я думаю, що насправді, покупець DALI - це слухач DALI, який є ентузіастом. Є інші ентузіасти, які не люблять DALI, вони вибирають інші бренди, і, тим не менш, вони також є любителями акустики, любителями музики. Наші слухачі є ентузіастами, тому що якщо, ти не ентузіаст, ти не будеш купувати High-End бренди, і не будеш стільки платити за них. Адже навіть Spektor дешевим не назвеш. Можна вибрати щось дешеве - пластмасове китайське. Але слухач DALI завжди буде ентузіастом.
Ми намагаємося і вважаємо, що ми перетинаємося в бізнесі з хорошим вином, хорошими сигарами, хорошим коньяком. Це те, що зберігає мене в бізнесі, і зберігає мене в DALI так само, як і всіх інших. Працюючи, ми іноді включаємо хорошу музику, і просто розслабляємося. Правильний слухач DALI - це та людина, яка просто сидить, потім закриває очі, повністю розслабляється і «відлітає». І можна побачити, як світ сповільнюється навколо. І вони відчувають себе точно так само, як люди з хорошими сигарами, люди з хорошим вином, або люди з хорошим віскі. Насолода, задоволення, насолода. Це наша єдина і головна мета. Якщо ми можемо дати насолоду, і якщо ми можемо продовжувати давати насолоду протягом наступних багатьох років, тоді у нас будуть покупці, тому що люди, які люблять життя, є скрізь.
Це причина, по якій ми не прикрашають звук в наших колонках, ось чому немає «звуку DALI». Ми даємо те, що записала група в студії. Це те, що ми пропонуємо вам, тому що це чиста музика. Ви любите хороший чистий віскі, ви любите чисте гарне пиво, тому що тільки тоді ви можете отримувати задоволення від них. Нікому не потрібні погані записи в джазі. Любителі джазу люблять хороші записи. Якщо записи погані, то вони не подобаються. І ми намагаємося дати хороші записи і хороший звук. Слухач DALI - це ентузіаст. Він любить життя, любить гарну музику. Музика - це терапія, якимось чином вона тебе розслабляє, і ти посилаєш весь світ куди подалі! Це те, про що і є хороша музика. Музика це коли ти говориш: «Пішов-ка ти, весь світ, дай мені спокій. Іди на кухню, пороби там щось. Дай мені півгодини ». Для мене це і є те, про що музика, і те, що можуть дати людині High-End бренди.
Я нічого не знаю про професійну (концертної) акустиці DALI. Хоча технології DALI - дуже високої якості. Чи є що-небудь зі сфери професійної акустики, що виробляє DALI? І якщо DALI цього не робить, то це - принципова позиція?
Тут все просто. Ми могли б заробляти на цьому. Але це - не хороші колонки. Ми могли б дуже добре заробляти, так як це обладнання досить дороге. Але його звук дуже поганий. Вони потужні, вони великі і вони можуть озвучити цілий стадіон, але звучать жахливо. У них немає терапії, в них немає насолоди. Я сподіваюся, Ви відчули це сьогодні, і Ви зможете відчути це завтра. Президент DALI Ларс Уоррен (Lars Worre), я думаю, великий аудіофіла. Він знає багато не тільки про hi-fi, а й про музику. У нього є колекція CD дисків. Всього 300 штук, але вони фантастичні. Я думаю, що це не політичне, це просто ментальне рішення, що ми будемо робити тільки те, що дає задоволення кожному. Тому, що все це - для наших клієнтів.
Так, ми могли б заробляти гроші на професійній акустиці, ми могли б заробляти раз в 10 більше, якби ми робили щось дуже дешеве, тому що це якраз те, де робляться великі гроші. Ми могли б заробляти багато грошей, якби ми зробили багато різних комбінацій, але ми не хочемо бути великими. У нас немає ідей, щодо того щоб бути великими. Так, ми любимо бізнес, так ми любимо гроші, але ми не прагнемо в великий бізнес, адже ми могли б це зробити багато років назад. Цього немає в серці Ларса, цього немає ні в чиєму серці, тому що ми щасливі з тим, що у нас є.
Так, ми ростемо, ми можемо рости ще протягом декількох років, але ми ніколи не будемо великий суперкомпанії. Ми ніколи не будемо створювати велике виробництво, ми цього і не бажаємо. Ми не жадібні до грошей. Ларс Уоррен якось раз просто сказав про це: «Я думаю, залишилися ми, і ще кілька компаній, які виробляють те, що хочеться купити саме для себе». Ми не робимо виробництво заради великого бізнесу, ми виробляємо те, що ми самі любимо, і те, що ми хочемо мати в наших вітальнях.
DALI - це невелика компанія і нам це подобається. Ми не хочемо бути великими, ми хочемо бути більше, ніж ми є зараз, і ми ростемо, ми дуже швидко ростемо. За останні 10 років ми виросли вдвічі. Але ми ніколи не будемо компанією з масовим виробництвом. Ми ніколи не будемо великою фінансовою компанією, тому, що в першу чергу, це не збігається з датським менталітетом. У Данії немає ніяких великих компаній. Ми не прагнемо до великих грошей. Ми можемо щоранку підходити до дзеркала, дивитися собі в очі і говорити: «Ми горді. Ми робимо те, що хочемо, те, що ми хочемо бачити в своїх кімнатах прослуховування ». Це не наше правило, це наше розуміння життя. Ми - ідіоти, ми не хочемо великих грошей! Ось, власне, чому.
Як Ви бачите компанію DALI через 10 років?
Попереду зміни. Нехай деякі напрямки нам не зовсім подобаються, але ми приєднаємося до них. Як ви можете бачити, ми зараз досить швидко ростемо в напрямку CI (вбудовується акустиці). Ми розвиваємося і в сфері активної акустики, і цей бізнес буде рости все швидше. На жаль, він витісняє аналог. Я впевнений, що Ви любитель аналога. І я теж. Я хочу великий підсилювач, товсті кабелю, великі підлогові колонки. Це стерео. Коли я починав 11 років тому, я думав що вбудовується акустика - це окремий світ. Що це напрямок виросте на 20% за наступні 10 років. Але за наступні 2 роки було зростання на 2%. А зараз, за останній рік, ситуація змінилася. І я думаю, що в наступному році все буде по-іншому. Це відбувається в більшості країн. Серед країн, якими займаюся я, тільки в Росії є великий бізнес з CI, інші поки говорять "manana-manana" ( «завтра-завтра»). Але якимось чином в Росії в CI за останній рік зростання, більший, ніж за попередні 10 років. Тому в майбутньому у цього напряму великі перспективи.
Ви бачили серію Phantom S. Це вбудована акустика в корпусах. Це означає, що ми робимо звук, а не стіни. Ми робимо звук, так як колонка має свій корпус. Через це ми реально щасливі, тому що ми знаємо, як вона буде звучати. Але дуже часто «вмонтовувані» відкрита з задньої частини. Тоді саунд залежить від стелі, або від стіни. Тоді це може більше не бути звуком DALI, тому що ми не знаємо, що там, в стіні. Але ми наполегливо працюємо над CI, і ми ще багато чого створимо в цій області.
Інший напрямок - це активна акустика. Ми почали акуратно, з Kubik Free і Kubik Extra, після чого випустили Kubik One. Не зовсім зрозуміло, чому в деяких країнах він не продається активно. Деякі країни продають багато Zensor AX, тому що це - відмінні активні колонки. Зараз у нас виходить Callisto, і багато чого ще з'явиться. У нас є Katch, і це теж велика частина майбутнього.
Я повинен зізнатися, що поки ми не випустили Callisto, я не любив активну акустику. Я старомодний. Вдома у мене є напольниками Helicon 400, великі услітелі, товсті кабелю, і поруч з TV в мене є Kubik Free і Kubik Extra. 90% часу я слухаю Kubik, тому що це простіше. Але, звичайно ж, звук не можна порівняти з DALI Helicon 400. Я не любив активну акустику до тих пір, поки 3 тижні тому мене не покликали до кімнати прослуховування після чергових доробок Callisto.
Перший раз, коли я почув Callisto, я сказав: «Це не звучання DALI». Але 3 тижні тому у мене запитали, як воно звучить зараз, і я відповів: «Зараз - це колонка DALI». Як тільки буде можливість, сходіть кудись, де є кімната для прослуховування з природним звучанням, візьміть Callisto і послухайте. У деяких композиціях, в деяких видах музики, мені соромно зізнатися, Callisto може обійти Epicon 6. Ми не припускали цього. І почасти, ми не знаємо, чому так. В колонках щось іноді просто відбувається саме. І якщо ви дозволите рок, або хард-рок або щось з великою потужністю, ви отримаєте цей WOW-ефект. Але Callisto - це Callisto. І Callisto - це наш новий світ, тому що Callisto почне нашу нову серію активної акустики, і Callisto показало нам, що активні колонки насправді можуть звучати дуже добре, що не зіпсувавшись через підсилювача, як це зазвичай буває. Клянуся, Ви будете задоволені.
І ще один момент. Підсилювач і все інше теж зроблено нами. Ми виконали велику роботу над ним. Найголовніше в підсилювачі, це пікова потужність. Тому що саме там, на максимумі, проявляється реальна потужність. Чи не внизу, де вона середня. Середньо працювати можуть все, але піки - найголовніше. Callisto в цьому сенсі - єдина в світі колонка, і ми над цим працювали більше 2 років. Підсилювач здатний працювати в піковому режимі 7 секунд. У інших максимум - 1-2 секунди. Callisto робить 7. І це значить, що на будь-якої активної музиці, вона здатна відпрацювати черговий пік протягом 7-ми секунд. І це значить, що ми можемо застосувати малопотужний підсилювач, в тому сенсі, що він не повинен працювати в стресовому стані, а бути «розслабленим». Він напружений тільки на піках, але ж піки тривають менше, ніж 7 секунд. Потужність насправді - низька. Він не перегрівається, він спокійний! Я можу додавати гучність, і все це звучить приголомшливо.
Ларс Уоррен, я це бачив, був дуже залучений в розробку Callisto. Коли, нарешті, вийшло, він прийшов до мене і сказав: «Піди, послухай. Хіба це не круто? ». Він теж любить хард-рок. Він «піддав жару» і тоді я вигукнув: «Срань господня, це всього лише 30-ти ватний підсилювач? Не може бути!". Він сказав: «Ми даємо в піку 250 Ватт. І коли ми можемо робити це протягом 7 секунд, це працює, як 250-тіваттний підсилювач. Але йому потрібно тільки 30 Ватт ». І він не нагрівається, не "втомлюється». І це означає, що ви можете слухати навіть хард-рок і отримувати від нього задоволення тому, що він звучить без напруги. Система створює задоволення.
Всі запитують: «Callisto - це Opticon, або Rubicon, або що це?» Ні. Передбачалося, що це буде десь між Opticon і Rubicon, може, ближче до Opticon. Але цього не сталося. Система заснована на високих частотах Opticon, середні частоти і баси - на Rubicon, і деякі частоти - на Epicon, технології в більшості - Rubicon. Цього не сталося, тому що система дає щось, чого ми не очікували. Вона звучить як Callisto. Цікаво те, що коли Ви бачите великі колонки, Ви очікуєте міць. Це нормально. І після цього Ви бачите два полочнікі, від яких не чекаєш багато чого ... Стривай, а ти послухай, мій друг. Вони неймовірно потужні. Навіть Ларс, прийшовши в кімнату прослуховування, сказав: «Як може така маленька штука заповнити таку велику кімнату?». Ларс взяв свої спеціальні записи і тоді ми зрозуміли, що ми будемо слухати хорошу музику. Він влаштував фестиваль на 2 години. Всі говорили: «Боже! Це все - ці дві маленькі? ». Ларс сказав: «Так! Але не питайте чому, тому що я теж не знаю ».
Вони фантастичні! Повірте мені. Всі ми разом: Майкл (відповідає за країни Азії), Томас (Франція, США, та інші), я і Ларс - зазвичай не аматори активних колонок, і, як правило, ми не погоджуємося один з одним ні в чому, у нас у всіх різні смаки. І я був тим, хто заперечував проти цих колонок. Але я сказав: «Мені соромно. Я повинен визнати те, що мені хочеться віддати Helicon 400 назад на фабрику і взяти Callisto 6 себе додому. Тому, що вони просто краще. Це елегантність і потужність в простому рішенні ». Майкл поміняв Epicon 8 на Callisto 6, оскільки ЕПІКОН були занадто великі для його кімнати і тому що він любить простоту і комфорт у використанні Callisto. Хоч і немає ніяких сумнівів, що в комплекті з відповідним підсилювачем Epicon - кращі колонки, ми все збираємося взяти Callisto. Такого ніколи не траплялося з того часу, як я працюю в DALI. Послухайте їх, вони неймовірні! І ми не знаємо чому.
Це те ж саме, що і другий Ваше питання: «Хто такий слухач DALI?» Це так просто ... Ми любимо хорошу музику. Гарна музика робить нас щасливими. Ось, в чому сенс. Адже вам більше хочеться посміхатися, ніж плакати? - Звісно так!
11.09.2017, Ольбург, Данія. Автор: Юліан Зарембовскій