Огляд 8K-відеопроектора JVC DLA-NX9B
Стрімкість впровадження нових технологій вражає. Відео в 4К з'явилося у нас в будинках зовсім недавно (та й то не у всіх), а в двері вже стукає 8K з ще більшою чіткістю. Такі телевізори є в продажу, з'явився і перший домашній проектор - JVC DLA-NX9B ...
Ось тільки контент в 8K і пристрої для його відтворення запізнюються - поки ведуться лише тестові супутникові передачі. Так чи варто поспішати з долученням до нововведення? Давайте спочатку познайомимося з DLA-NX9B, подивимося, як він показує, і будемо робити висновки.
Завтра вже сьогодні
10 Оскільки 4K не так багато років, багато хто напевно пам'ятають, що перший домашній 4K-відеопроектор випустила також JVC - у деяких експертів це викликало скепсис, оскільки дозвіл UHD формувалося матрицею 1920 х 1080 за допомогою технології e-shift, тобто методом оптичного зсуву пікселів . До слова сказати, загальнодоступний контент в 4K тоді теж запізнювався. Домашні проектори з нативними 4K-матрицями з'явилися пізніше, але витіснити апарати з e-shift вони не змогли в силу своєї значно більш високу вартість. Тим більше, що у апаратів з піксельним зрушенням є деякі якісні переваги, про які ми не так давно писали. Та й помітити різницю в якості зображення між близькими за класом проекторами різних технологій могли тільки фахівці. Згодом e-shift розвивалася, позбавлялася від «дитячих хвороб», і на даний момент практично на рівних конкурує за якістю зображення з нативними рішеннями. Про що, до речі, говорить і те, що компанія Texas Instruments застосувала схожий принцип в чіпах лінійки DLP Pico з технологією XPR. Думаю, такі системи будуть в найближчому майбутньому домінувати в домашніх проекторах з роздільною здатністю 8K. Причини пояснюються в статті за посиланням вище. І тим виробникам, що відмовлялися від пиксельного зсуву на користь матриць з нативним дозволом, все ж доведеться придумувати щось подібне. І наздоганяти JVC.
без велосипеда
Винаходити «дерев'яний велосипед» компанія не стала: DLA-NX9 продовжує і розвиває конструктивні рішення попередників - це видно по збігу багатьох технічних характеристик і блоку комутації з минулими флагманами. Зміни видно лише в габаритах і в дизайні передньої панелі - повітрозабірники стали більш значними, з'явилося «масивне» кільце навколо об'єктиву, і так - у всій нової серії, куди входять також моделі DLA-NX7 і DLA-NX5. Всі три нових проектора побудовані на D-ILA-матрицях з нативним дозволом 4K, але тільки DLA-NX9 «посилений» системою e-shift, яка і дозволяє отримати зображення 8K. До речі, буква B в позначенні моделі вказує на чорний колір корпусу, тому в подальшому буду її опускати.
Найбільш суттєва зміна в зовнішньому вигляді, а також в ергономіці, - це новий пульт дистанційного керування. Колишні були перевантажені кнопками, тепер на нього виведено тільки те, що реально необхідно для повсякденного використання (і навіть трохи більше). А все інше - через меню.
Ймовірно, через застосування матриць з реальним дозволом 4K, розробникам довелося відмовитися від дуже корисної функції минулих поколінь - моторизованої шторки об'єктива. Не думаю, що це наслідок банальної економії, - швидше за все, вирішили, що заради цієї шторки не варто збільшувати габарити проектора. З іншого боку, апарати настільки солідної вартості не призначені для установки в пилові сараї, а в пристойному домашньому кінозалі повинна бути вентиляція з фільтрацією повітря.
Зрозуміло, що у «дев'ятки» дещо інший оптичний тракт, ніж у інших моделей лінійки, зокрема, діаметр об'єктива збільшений до 100 мм (у інших всього 65 мм). До речі, чим більше площа передньої лінзи, тим менший вплив на зображення надають лежать на ній смітинки, адже кожен піксель малюється всій лінзою.
Найбільш суттєва зміна в зовнішньому вигляді, а також в ергономіці, - це новий пульт дистанційного керування.
Світловий потік - 2200 ANSI лм, це більше, ніж у інших моделей серії і проекторів попередньої лінійки, побудованих на матрицях Full HD і не підтримують 4K. А ось контрастність трохи нижче, ніж у «старичків», хоча і за цим показником DLA-NX9 лідирує у своїй групі. Очевидно, розробники перенастроїли оптичний «движок», зсунувши пріоритет з контрастності на яскравість. І це правильно, оскільки співвідношення 100 000: 1 (статична) і 1 000 000: 1 (динамічна) - це чудовий і більш ніж достатній показник, а переваги 8K найбільш повно розкриваються на дуже великих екранах, тому надбавка в світловому потоці вкрай важлива.
Ні, ну і не треба
І що ж ми будемо дивитися на цих величезних екранах? Все те ж саме, що і раніше - кіно і відео в 4K і Full HD, адже як уже говорилося вище, загальнодоступного контенту в 8K немає, і найближчим часом не передбачається. І побутових 8K-програвачів теж. Звичайно, можна організувати відтворення такого контенту на комп'ютері - відеокарти з таким дозволом випускаються і продаються, але вивести з них відео можна поки тільки по двом інтерфейсів DisplayPort 1.4 одночасно і тільки на комп'ютерний монітор, у якого є пара таких роз'ємів.
Необхідний інтерфейс HDMI v2.1 з пропускною спроможністю 48 Гбіт/с. Його специфікація прийнята ще в 2017 році, вже випускаються кабелі нібито з його підтримкою (а чому б і ні, адже перевірити їх на відповідність заявленому можна тільки на вимірювальних стендах). А пристроїв, де цей інтерфейс був би реалізований, в продажу не спостерігається. А навіщо вони нам? Адже загальнодоступного контенту поки немає. Цю казочку про білого бичка ми вже проходили кілька років тому, коли впроваджувалося 4K, але рано чи пізно бичок виросте і перестане займатися дурницями - все необхідне для повноцінного нативного 8K з'явиться у вільному продажу. Але коли це станеться, не знає ніхто.
Все це я розповідаю до того, що наш герой оснащений інтерфейсом HDMI v2.0 і може приймати відео з роздільною здатністю максимум до 4096 x 2160p (що відповідає параметрам матриці) і при частоті кадрів до 60 Гц. А це значить, на екрані ми побачимо лише зі зміненим розміром до 8K картинку. До речі, щось подібне було і в 2011 році, коли JVC випустила свої перші 4K-проектори з технологією e-Shift - тоді теж не було ні контенту, ні програвачів. Але якщо в той час я не був упевнений в правильності такої стратегії, то тепер, в ситуації з 8K, вона мені представляється абсолютно розумною.
Більш того, було б добре, якби Голлівуд саботував рух до 8K і продовжував і далі випускати свої картини в дозволі 4K. Пора припинити гонку за дозволом і переключитися на більш важливі речі: збільшення розрядності цифрового відео, розширення колірного простору і реального динамічного діапазону (без милиць у вигляді HDR). Зростання кількості пікселів перешкоджає вирішенню цих завдань, тому пора зупинитися.
Дозвіл 8K необхідно виключно для того, щоб зробити непомітною піксельну структуру зображення на великих екранах під час перегляду з невеликої відстані. При цьому дозвіл контенту має другорядне значення. Якщо не сказати мінімальне. А ось якість зйомки і мастерингу фільму, ступінь компресії, рівень шумів, клас джерела стають важливі, як ніколи. Переконався в цьому, подивившись кіно на DLA-NX9.
Відродження почуттів
Пару років тому у мене виникло відчуття, що якісний межа зображення в топових 3-чіпових проекторах вже досягнуто. З кожним новим поколінням відбуваються якісь поліпшення, але настільки незначні, що зафіксувати їх можна тільки приладами. Дивишся такий проектор, і думаєш: ну да, добре, навіть дуже, але ж у торішньої моделі картинка була нітрохи не гірше. Це природно, адже відео (на відміну від аудіо) жорстко стандартизовано, тому всі проектори високого класу повинні показувати приблизно однаково - за умови, звичайно, що вони правильно налаштовані. За ідеєю, те ж саме повинно було статися і з DLA-NX9, адже єдине, чим він принципово відрізняється від інших топових проекторів з 4K-матрицями - це дозвіл 8K, та ще й не «натуральне», а отримане піксельним зрушенням. Як з'ясувалося, сильно помилявся.
З усіх проекторів, які бачив за своє життя, DLA-NX9 - найбільш вражаючий за якістю зображення. Абсолютний еталон. Не знаю, чи надовго, але на найближче майбутнє точно.
Навіть з самого близької відстані до екрану неможливо розрізнити піксельну структуру. Можна розглядати деяку неоднорідність поверхонь, але це властивість самого відео, минулого безліч обробок ще до виходу в світ. Характер цієї неоднорідності трохи змінюється, якщо відключити e-shift, але визначити по цій зміні, активна система чи ні, неможливо.
З комфортного відстані перегляду (це коли ширина екрану приблизно відповідає полю зору і не треба крутити головою) картинка здається абсолютно злитий і гладкою. Опрацювання деталей в темних і світлих частинах кадру чудова, тобто динамічний діапазон проектора явно ширше, ніж у відео на UHD Blu-ray - незалежно від того, записано воно з HDR або без. До речі, проектор сам визначає наявність HDR і автоматично перемикається на відповідний пресет. Якщо немає, то користувач може вибирати те, що йому більше подобається. Зазвичай встановлюю THX, але тут мені дуже сподобався і Natural, навіть не знаю, який з них краще. Обидва гарні.
Хоча дивився контент в 4K і Full HD, деталізація в обох випадках була на найвищому рівні. Вже писав, що для суб'єктивного сприйняття чіткості важливо не тільки і не стільки кількість елементів зображення (тобто дозвіл), але мікроконтрасти, тобто перепади яскравості між цими елементами. Тому проектор з більш високим статичним контрастом буде здаватися більш чітким, ніж апарат з меншим співвідношенням, навіть якщо дозвіл матриць у нього вище. Нативная контрастність 100 000: 1 - цього більш, ніж достатньо, щоб зображення виглядало виключно чітким. Думаю, що картинка DLA-NX9 була особливо детальної ще і в силу високоякісного об'єктива зі збільшеним діаметром. Всі, хто всерйоз займався фотографією, знають, що якість зображення у широкоформатних камер вище не тільки через більшої площі світлочутливого матеріалу, а й тому, що у них більші об'єктиви.
Порівнюю зображення 4K (з відключеною системою e-shift) і 8K. Різниця помітна. Але відразу сказати, який варіант краще, не виходить - доводиться повторювати перемикання по кілька разів і на різних фільмах. В результаті роблю висновок: з 8K все-таки краще. Причому різниця зовсім не в чіткості або деталировке. Її складно побачити, але легко відчути: картинка в 8K з e-shift якось приємніше для очей, гармонійніше. Вбудований в голову DSP відключається, ми розслабляємося і отримуємо задоволення від кіно. І що найдивовижніше, найбільш помітно це було на старому доброму «Казино Рояль», записаному в 1920 х 1080. Він виглядав розкішніше, ніж багато сучасних фільми в 4K. Ніколи раніше не бачив цей фільм в такому приголомшливому якості. Навіть на більш дорогих проекторах, ніж DLA-NX9. Правда, вони були не 8K.
об'єктивні дані
Матриці: 3 х 0,69 "D-ILA || Фізичний дозвіл: 4096 ? 2160 || Технологія 8K: e-shift 4 || Дозвіл зображення 8192 x 4320 (при активній системі e-shift) || Об'єктив: діаметром 100 мм cо скляними елементами (число елементів/груп: 18/16) || Управління оптикою: моторизований (фокус, зум, зрушення оптики) || Зум: х2 || Світловий потік 2200 ANSI лм || Контрастність: 100 000: 1 (статична), 1 000 000: 1 (динамічна) || Зрушення об'єктива: ± 100% (по вертикалі); ± 43% (по горизонталі) || Джерело світла: лампа NSH 265 Вт || Ресурс лампи (стандартний/економічний режими): 3500 год/4500 год || Діафрагма: так (2 автоматичних режиму і ручний) || Підтримка 3D: так, активна технологія || 3D-модулятор - зовнішній PK-EM2-E (опція) || 3D-окуляри: PK-AG3-BE (опція) || Підтримка HDR: HDR10, HLG, робота з даними MaxCLL/MaxFALL || Комутація: 2 x HDMI (з підтримкою HDCP 2.2), 1 x тригер (3,5 мм), синхронізація 3D (mini-DIN), RS-232C, Ethernet (RJ45) || Потужність: 400 Вт || Шум системи охолодження (еко-режим): 24 дБ || Габарити: 500 x 234 x 518 мм || Маса: 21,8 кг
За матеріалами: salonav.com