Акустичні системи DALI Oberon 3
Ми вже знаємо, якими інженерними та технологічними особливостями відрізняються обидві підлогові моделі в новій серії DALI Oberon. А тепер подивимося на те, що вони ж дали колонках, які виконані у форм-факторі двосмугових моніторів. Сьогодні місце на стійках займуть самі солідні представники DALI Oberon 3.
Вони справді виглядають переконливо і респектабельно, ніж частково вже виправдовують свою вартість. Оздоблення корпусів (зібраних з панелей MDF збільшеною щільності з внутрішнім демпфером) під дуб виконана бездоганно - декор реалістично імітує не тільки колір і текстуру натурального дерева, а й на дотик не видається штучною, оскільки передає характерну грубувата натурального матеріалу. Пилозахисні сітки на магнітних кріпленнях теж виглядають дуже модно, повторюючи фактурою і кольором не те джерсі, не те твід (зрозуміло, це не те, і ні інше, а спеціальний акустично прозорий текстиль). Це - лише один з чотирьох варіантів обробки, придуманих для всієї лінійки Oberon. Інші - більш класичні.
Майже всю ширину 20-сантиметрового лицьового щита (він, до речі, не демпфірованного зсередини - спеціально зроблений жорстким) займають збільшені до семи дюймів мідбасовікі, а такий калібр на доступних полочнікі, прямо скажемо, зустрічається не часто. Дорого і стильно виглядає також ВЧ-головка з м'яким тканинним куполом, діаметр якого теж явно побільше, ніж у поширених «дюймовок».
Нагадаємо тим, хто ще не читав оглядів на моделі Oberon 7 або Oberon 5, в чому полягала ідея датських інженерів. Перехід на 178-міліметрові дифузори, виконані за фірмовою рецептурою (целюлоза + деревні волокна), дозволив на 15% збільшити площу випромінюючих поверхонь. Відповідно, це плюс до динаміки і мінус до спотворень на високих рівнях гучності. Щоб новий дифузор зберіг необхідну жорсткість, технологи трохи скорегували склад його просочення, а інженери за допомогою лазерних методів аналізу заново прорахували необхідну кривизну поверхні і наділили дифузор новим длінноходниє підвісом з еластичної гуми. Але це не все. У магнітній системі (вперше для недорогих АС) застосовані елементи з SMC - компаунда з великою магнітною проникністю, але з меншою електричну провідність, ніж у феритів. Завдяки йому зменшується негативний вплив вихрових струмів і досягається найкраща лінійність поля в зазорі з чотиришаровій алюмінієвої котушкою.
Збільшений до 29 мм купол пищалки, посаджений до того ж в плоский фланець трохи глибше звичайного - рішення взагалі-то досить ризикована. У такого випромінювача вище нелінійність через крайових інтерференцій і раніше починає завалюватися верхня гранична частота. Однак інженери застосували дуже тонкий, майже прозорий синтетичний текстиль і зберегли рухливу систему надзвичайно легкою, розширивши тим самим діапазон до 26 кГц. При цьому вдалося досягти менших відхилень АЧХ на нижній межі відтворюється твитером смуги, що в DALI порахували куди більш важливим досягненням. А заодно отримали і широку дисперсію випромінювання. Ця характеристика особливо важлива, коли ви хочете отримати вдома максимально широку зону стереоефекту і достовірний тональний баланс поза оптимальної точки прослуховування.
У мене була можливість прослухати і оцінити нові полочнікі відразу після тестів підлогових «Оберонів» і, що важливо, зробити це в тій же системі. Я був здивований тим, наскільки вони виявилися несхожими на своїх старших родичів. І мені бачиться, що саме «троячки» найкраще доносять ідеологію нової серії, хоча у них і басовий потенціал слабкіше ніж у «сімок», і тональний баланс злегка освітлити. Але якщо говорити про якість баса, а не його кількості, а також про просторової точності, то все це вкупі виразно виражено сильніше, ніж у «веж» з п'ятидюймовими головками і, можливо, навіть краще, ніж у флагманів, хоча тут багато що залежить від розстановки АС, від якості і висоти стійок, а також від класу застосованих кабелів.
Отже, «троячки» видають оголене і дуже відкрите звучання на всіх доступних їм динамічних рівнях. Воно не блякне на малій гучності і не стає їдко-агресивним при наближенні до максимальної. Відмінна швидкість, ясність, хлесткость ударних, органічна злитість послезвучія - все це вказує на дуже вдалу комбінацію драйвера і акустичного оформлення. Фазоінверторний призвуків не чути взагалі.
Распевная комфортна передача середньої смуги теж натякає на те, що динамік там працює в ідеальних умовах і має реально високими характеристиками. Це легко визначається за наступним ознакою: якщо в момент потужного удару в том-том або робочий барабан слух моментально «прочитує» і все високі гармоніки мембрани, а потім ви ще й розрізняєте масу специфічних згасаючих відтінків, які надають відтворюваного звуку не яскравість, бархатистість або красу, а саме реалізм, то це і є найкращий індикатор чистої роботи дифузорів. «Троячки» в цьому контексті точніше і цікавіше підлогових моделей. Ви зможете відрізняти один від одного удари в довгій серії не по отсчетам, а за колоритом звучання кожного торкання барабанної палички.
І з тієї ж причини вони дещо гірше пристосовані до сінтетізірованной музиці, де немає артикуляційних градацій - до будь-якої електроніці, до сучасної попси або клубному хаусу, до погано записаному модному інді або до старої нової хвилі. Скрізь, де звуки мають не акустичне походження, ви будете помічати їх примітивність і механістичність. Особливо в верхньому регістрі. Як я вже зазначав, у «обероновскіх» пискавок своєрідний почерк. Вони не феноменально детальні в найвищому повітряному спектрі, зате дуже натуралістично. І те, що могло б вважатися великим їх гідністю - здатність передавати різкі природні відтінки металу без пом'якшення і прикрашання - на особливо жорстких фонограмах стає випробуванням для вух.
Але ви можете розраховувати на відмінну живу динаміку, коли будете слухати класику, джаз, джаз-рок, блюз і взагалі будь-які композиції (навіть рок в його найважчою і швидкої формі), записані з високою якістю на хорошому обладнанні. Такий музичний матеріал цілком може прозвучати навіть крутіше і ефектніше, ніж на підлогових «Оберон», в чому немає нічого дивного - нехай «троячки» і поступаються їм в потужності і в SPL, але поріг втрати чистоти звучання у них вище. Динамічні контрасти - взагалі їх рідна стихія.
За матеріалами: salonav.com