Dali Epicon 8 Review - Вище тільки зірки ...
Зазвичай флагманська модель будь-якої серії є вершиною творчої думки розробників та технічних нововведень, здатних витримати перевірку часом. Більш того, подібні вироби створюються за принципом «no-cost object», що в перекладі означає «ваяем шедевр без оглядки на витрати»!
Однак, датська фірма DALI не так велика (штат становить 60 осіб), щоб дозволити собі подібне. Інженери компанії взяли на озброєння розробки і технології, які вперше були використані при створенні попередніх гучномовців і довели їх до досконалості.
Основними фірмовими знахідками є матеріал, з якого створені всі мембрани динаміків - паперова маса, армована деревними волокнами, магнітно-м'який компаунд, тобто порошкоподібна маса, з якої під пресом формується магніт, лінійна магнітна система і високочастотний модуль, що складається з тканинного купола і стрічкового випромінювача. Згадані розробки настільки вдалі, що застосовуються практично у всіх видів продукції, так що немає сенсу детально їх описувати, оскільки про них вже було сказано в попередніх оглядах акустичних систем DALI.
Epicon 8 - це найбільша колонка модельного ряду Epicon, який, в свою чергу, є лідером всього асортименту виробів фірми DALI. Якщо порівнювати з іншими акустичними системами, то можна знайти багато спільного. Наприклад, діаметр низькочастотного динаміка (165 мм) настільки вдало розрахований, що використовується як в поличних компактних моніторах, так і великих підлогових системах. Далі, стрічковий випромінювач, що піднімає частотний діапазон за позначку 30 кГц. І так далі. Здавалося б, ідеальне рішення знайдено, можна спокійно штампувати колонки і з чистою совістю отримувати відповідну винагороду.
Однак, як відомо, диявол переховується в деталях, які створюють неповторне ціле. І якщо одна з них випадає, то порушується баланс, зникає гармонія сприйняття. Epicon 8 - найбільша акустична система (1262х353х479 мм при вазі 47,5 кг) і являє собою 3,5 смугову конструцій, оскільки крім двох низькочастотних динаміків діаметром 200 мм оснащена ще і среднечастотним випромінювачем діаметром 165 мм, який поміщений в окрему камеру. Її нижня платформа закріплена під кутом для того, щоб звести до мінімуму стоячі хвилі усередині корпусу, які генерують небажані «ящикові» призвуки, і передати вокал і музичні інструменти у всій красі без впливу будь-яких перешкод ззовні. До речі, що стосується динаміків. Зовні вони виглядають цілком впізнається для моделей DALI, однак на ділі вони зазнали значної переробки. При виготовленні дифузора застосовувалися модернізована технологія обробки матеріалу і нове покриття. Переваги деревного волокна, підвищує жорсткість надлегкого паперового конуса, в цілому зводяться до неоднорідності характеристики міцності на розрив цього матеріалу. Кожна частина динаміка - від магніту до котушки - для підвищення якості звучання відполірована. Ось вам і перша відмінність. І це ще не все. Частота зрізу кроссовера також вражає. У «вісімки» він закінчується на позначці 550 Гц, і це ще не все. Для підтримки низькочастотних динаміків на тильній стороні встановлені дві труби фазоінвертора з частотою настройки 28 Гц. Тому можна собі уявити наскільки глибоким є фундамент для повномасштабної звукопередачи.
Кілька слів про корпусах колонок, оскільки вони відразу привертають увагу своїми габаритами і обробкою. Обидві бічні стінки виготовлені з шести шарів ДСП, мають закруглену форму і кріпляться ззаду на багатошаровому «хребті» товщиною 63 мм. Лицьова панель товщиною 33 мм має два шари, також вигнута, а верхня являє собою косий зріз. Все ретельно продумано до дрібниць з однією метою - перетворити енергію динаміків в звук, а не коливання корпусу. Внутрішня система стяжок тільки підсилює подібний ефект. Корпуси оброблені шпоном натурального дерева і покриті десятьма шарами лаку загальною товщиною близько 2 мм. Кожен шар полірується вручну для того, щоб забезпечити ефект натурального блиску елегантною поверхні.
Наступна деталь має відношення до шляху проходження електричного сигналу, який подається на гвинтові позолочені клеми фірмової розробки, розташовані на тильного панелі. Дві пари передбачають двухкабельное або двухусілітельное підключення гучномовців. Для стандартного варіанту комутації передбачені спеціальні перемички з міді, які також покриті тонким шаром золота. Клеми розташовані в спеціальному поглибленні, відшліфованому на спеціальному верстаті з числовим програмним управлінням, і приймають роз'єми типу «лопатка» або «банан».
Усередині колонки сигнал надходить в кросовер, який розташований внизу корпусу в окремій камері, щоб уникнути динамічних варіацій тиску у відсіку фазоінвертора. Тут інженери використовували фірмовий кабель Cordial III, розроблений за спеціальним замовленням для акустичних систем DALI Megaline. Він складається з 37 жив, діаметр кожної становить 0,32 мм, які намотані в 4 шари (1 + 6 + 12 + 18) для отримання найкращого результату від обох варіантів - одножильного і багатожильного проводів. Безкомпромісний кабель з концентричною намоткой забезпечує чудову механічну стабільність і усуває будь-індукційний ефект всередині окремих жив, а поліетиленова ізоляція також допомагає зменшити залишкову поляризацію діелектрика. Кабель Cordial III застосовується у всій системі внутрішньої розводки за винятком ділянки між кросовером і стрічковим динаміком. Тут використовується Cordial I, більш тонкий варіант, призначений для комутації високочастотного випромінювача.
У середньо- та низькочастотному перетворювачах індуктивність звукових котушок суттєво зменшується і зберігається з мінімальними відхиленнями в процесі повної подвійний амплітуди за допомогою двох алюмінієвих кілець з ретельно підібраними параметрами навколо наконечника магніту.
Перш, ніж приступити до тестування, особливу увагу було приділено пошуку ідеального місця для установки акустичних систем, оскільки потенціал Epicon 8 величезний, і було б злочином, заплативши таку суму, що не отримати максимум плюс ще хоча б маленьку «добавку» від прослуховування. Тому на перше місце я б поставив сполучуваність колонок і акустичних особливостей приміщення. Рекомендована площа повинна бути не менше 30 - 35 квадратних метрів, висота стелі - 3 метри, тому всім, хто націлився на придбання цих гучномовців, рекомендуємо серйозно поставитися до цього питання. Можна поставити компактні монітори біля стіни великий вітальнею, додати гучності в підсилювачі, і систему буде чутно навіть в сусідній кімнаті, проте озвучувати вона буде тільки невеликий простір. «Звучати» і «озвучувати», як кажуть в Одесі, це дві великі різниці. Можна помістити великі підлогові колонки в малогабаритне простір, звести до мінімуму рівень гучності, і вони теж будуть відтворювати музику. Чітко, ясно, детально, але тихо. Очевидно, що більшість нюансів, відтінків тембру, мелизмов (музичних прикрас) ви не почуєте, а це важливі деталі для повного сприйняття музичного твору. Зрозуміло, що ідеальних варіантів не існує, тому, якщо ви вже морально розпорошились на покупку, подумайте серйозно, де ваші красуні будуть встановлені. Врахуйте, що відстань від стін повинно бути не менше 30 - 35 см. В іншому випадку сцена буде плоскою і затиснута між колонками. Тому довелося витратити досить зусиль і часу, щоб посувати майже 50-кілограмові вежі і знайти оптимальне місце для їх остаточного розміщення. Зусилля були винагороджені сторицею. Джеймс Лабра заспівав на повний зріст у пісні The Gift of Music з останнього альбому The Astonishing групи Dream Theater. Не можна сказати, що в попередній раз, коли в складі системи були підключені підлогові колонки Rubicon 6, він співав сидячи навпочіпки. Просто в новій інтерпретації сцена стала ще ширше і вище, додалося більше повітря. Тому вокал виходив з грудної клітини. Гітарні пасажі Джона Петруччі зазвучали більш витончено на тлі більш насичених акордів.
У треку Too Much Rope з альбому Роджера Уотерса Amused to Death дзвіночки подали сигнал про свою появу в лівому кутку кімнати, і буквально через кілька хвилин коні з радісним гиканням протягли знамениту візок по дузі буквально в метрі від місця прослуховування і також весело зникли в правому кутку . Минулого разу еліпс шляху їхнього проходження був більш плоским.
І ще одна студійний запис просто вбила наповал своєю сценою. Альбом Love Over Gold групи Dire Straits, перший трек Telegraph Road. Музика постає як би нізвідки, надзвичайно красиве вступ фортепіано і акустичної гітари, які виконують музичну тему в унісон, і при цьому кожна узята нота чітко окреслена. Потім вступає бас-гітара і звукові «спалаху» вібрафона. Колонки зникають, залишається одна тільки Музика, яка поступово заповнює всі приміщення. Однак, ці краси виявилися квіточками в порівнянні з тими солодкими ягідками, які нас очікували. Я маю на увазі концертні, «живі» записи.
Першим був Unplugged Еріка Клептона. Він підкорив мене з перших секунд. Ще до початку концерту музикантів починаєш відчувати атмосферу невеликого приміщення. Потім барабанщик пробує малий барабан, а гітаристи перевіряють лад гітар. «Чи готові? Поїхали »- запрошує Маестро, і починається феєрія відчуттів, оскільки ти не просто слухаєш музику, ти співпереживаєш. І коли починається знаменита балада Tears In Heaven, ти вже готовий. Всі нюанси сприймаються на рівні підсвідомості. Чути, як акомпанує гітарист Енді Лоу відбиває такт ногою (він сидить зліва від Клептона), як бігають пальці по грифу, і навіть придих співака в проміжках між фразами. Дані ефекти мікродінамікі разом з реакцією аудиторії створюють неповторну ауру віртуального простору, в якому знаходиться слухач.
Другий не менш цікавий момент пов'язаний з прослуховуванням виступу американського джазового гітариста Уеса Монтгомері в супроводі тріо Уїнтона Келлі в джазовому клубі Half Note Club. У 1950-х і 1960-х роках це був один з найбільш популярних закладів у Нью-Йорку, де серед інших виступали такі талановиті музиканти, як Дональд Берд, Джон Колтрейн, Кліффорд Джордан, Арт Фармер. Альбом Smokin 'At The Half Note був записаний в 1965 році легендарним звукорежисером Едді ван Гельдерен. Характерною особливістю його робіт було особливе ставлення до деталей, умінням правильно розставляти мікрофони, а також надзвичайно природний ефект присутності. Все це найбільш показово відбилося в композиції Portrait of Jennie. Дуже красива балада у виконанні Монтгомері на гітарі Gibson ES 175, яка була підключена до лампового підсилювача Fender, що додало музиці частку тепла. А фортепіанні акорди в супроводі соковитих глибоких пасажів контрабаса підкреслювали мелодійність основної теми, в яку органічним чином вписувалася особлива аура залу. Причому чутно було не тільки удари, але також дзвін вилок і ножів, і навіть чашки, яку пересували з блюдцем. Зараз в це важко повірити, враховуючи, що запис було виконано 50 з хвостиком років тому, але це правда.
Відтворення академічної музики - це ще одна цікава тема. Твори для органу та симфонічного оркестру тільки вигравали у виконанні нашої системи, оскільки вона надзвичайно контрастна в плані звукопередачи. З одного боку міць, масштабність і енергійна динаміка, а з іншого боку витонченість навіть на великій гучності. Завдяки чутливості 89 дБ при номінальному рівні опору 5 Ом (досить незвичайний показник), DALI Epicon 8 створюють рівень звукового тиску в 110 -112 дБ. І тут дуже важливо правильно підібрати підсилювач. Попередній і крайовий Burmester 035/036 з вихідною потужністю 170 Вт на канал при 4 Ом легко впорався з навантаженням і більш того, вніс свій внесок в створення музичної атмосфери.
Наприклад, при прослуховуванні Токати і фуги ре-мінор Баха BWV 565 відразу звертаєш увагу на реверберацію всередині собору, де проводився запис. У мене є кілька записів цього твору, проте у виконанні Саймона Престона (запис Deutsche Grammophon в церкві монастиря Кройцберг, Бонн) Токката вражає своєю силою і внутрішньою енергетикою, особливим набором емоцій, які важко передати словами. У цьому, напевно, і полягає геніальність Баха, що він складав Музику для всіх і кожного. Всі парафіяни слухали Звукам з Небес, але кожен з них сприймав своє, суто особисте. І величезний плюс Epicon 8 в тому, що їм в складі комплекту вдалося донести це слухачеві на рівні підсвідомості.
Підведемо підсумки. Якщо говорити про акустичні системи фірми DALI, то їх звучання має один загальний музичний почерк, який можна охарактеризувати наступними словами: нейтральність, збалансованість, розбірливість, вагомість, масштабність і природність. Звичайно, це не всі переваги, але, на мою скромну переконання - основні. Кожен модельний ряд означає крок вперед, завдяки якому нові моделі тільки розкривають згадані вище гідності, роблять їх більш відчутними. Природно, що це приходить в результаті тривалих експериментів і вимагає великих витрат, як тимчасових, так і фінансових. Також не виключається метод проб і помилок, повернення назад у вихідне положення, адже нові технології з перспективою на майбутнє не виникають на порожньому місці.
Прослухавши півдюжини моделей DALI, можу з упевненістю говорити, що кожна з них варта уваги і, сподіваюся, знайде свого вдячного слухача. Все залежить від приміщення, в якому вони будуть розташовані, і фінансові можливості потенційного покупця. Що стосується акустичної системи DALI Epicon 8, то вона створена для аудиофилов, які заради неї можуть піти на певні жертви, як-то: переобладнати кімнату, мінімальні площа якої повинна складати 30 квадратних метрів, записами високої якості, які можуть зазвучати по-новому цікаво і несподівано. Якщо ви готові зробити ці кроки, то вам дуже пощастить, оскільки ви відкриєте для себе такі пласти Музики, про існування яких раніше ви навіть не здогадувалися. Удачі вам.
Post Scriptum. За результатами опитування редакторів і провідних фахівців європейських аудіо/відео журналів, модель DALI Epicon 8 отримала нагороду EISA Award «Кращий Продукт 2012 - 2013 роки»