Активна бездротова акустика DALI Rubicon 6 C. Review
Колонки такого типу, здатні замінити собою цілу аудіосистему і взагалі позбавити від необхідності тримати стійку з компонентами, поступово набирають популярність у тих, хто шукає сучасне бездротове рішення і не має в своєму розпорядженні надлишками житлоплощі. Але чи може така техніка відповідати найвищим аудіофільских вимогам?
Так склалося, що майже всі системи домашнього звуковідтворення сьогодні базуються на пасивної акустики. Але так було не завжди. За часів монофонія домінувала техніка, в якій гучномовці та підсилювачі розташовувалися в одному корпусі. Ця концепція, здатна спростити досягнення звучання з необхідною точністю і діапазоном, частково збереглася і в студійній сфері - багато професіоналів до сих пір віддають перевагу активних моніторів.
Бездротові і мережеві технології вже стали причиною вибухового зростання популярності всіляких портативних або розумних колонок, які за фактом є системами активного типу. З цієї ж опери - і саундбари з сучасними стрімінговимі і декодуючими функціями.
Тільки в аудіофільскій сектор намітився «інтеграційний» тренд поки заходить насилу, причому проблема часто полягає не в техніці, а в умах. Самі консервативні хай-файщікі все ще дотримуються ідеї, ніби в «правильної» аудіосистеми все повинно бути розділене на цеглинки. З їх точки зору все «аудіокомбайни» з вбудованими ЦАП, мережевими картами, потоковими платформами і «блютус» - чистий маркетинг, що обмежує і підбір системних комбінацій, і якість звучання.
Що ж, давайте подивимося, як цей «чистий маркетинг» працює в самому показовому випадку, коли в одне ціле зливається чи не все: отримання сигналу, його обробка, конвертація, посилення і, нарешті, фінальне перетворення електричних коливань в звукові. Приклад такої системи - перед вами.
Будь-якому адепта громіздких стереоустановок з окремими програвачами, зраджу, оконечником і великими АС ці біленькі бездротові колонки, швидше за все, з'являться легковажними. Ну що може лаконічна пара вельми компактних підлогових «веж» і якийсь доданий до них не надто серйозний хаб, який живиться від зовнішнього адаптера і важить менше двох кг?
Відповідаємо по порядку. Активна версія колонок не поступається аналогічній пасивної парі за технічними параметрами. Порівняйте цифри, якщо сумніваєтеся. А Sound Hub - це взагалі розмова тільки про функціонал. За допомогою цього пристрою підключення до мережі і по Bluetooth, приймає сигнал з звичайних зовнішніх джерел (в тому числі з аналогових), готує його для видачі на АС (трансляція ведеться в якості 24 біт/96 кГц без стиснення і втрат, а остаточне перетворення виконується безпосередньо в акустиці ЦАПамі Burr Brown PCM1796) і, нарешті, здійснює централізоване управління всією системою. Іншими словами, хаб дозволяє взагалі відмовитися від підсилювача і конвертора в системі і може сам служити джерелом.
Зверніть увагу, що Rubicon 6 C при цьому не виключає звичного для активної акустики сценарію використання. Якщо у вас вже є джерела і попередній підсилювач, то сигнал можна підвести до акустики по аналогу - отримуємо економію на оконечниками, забуваємо про всі проблеми узгодження посилення з акустикою і про витрати на акустичні кабелі. Тут може виникнути резонне заперечення: всі виробники активних АС обмежені у виборі вбудованих підсилювачів і часто змушені ставити те, що перш за все підходить за розмірами і ефективності - наприклад, компактні модулі класу D. У принципі, інженери DALI так і надійшли, але вони не полінувалися відібрати одні з кращих «імпульсніков» на ринку (зі зворотним зв'язком для контролю форми вихідного сигналу), доповнити тракт високопродуктивним DSP для поділу смуг і підігнати параметри вихідних LC-фільтрів точно під приємним головки.
Якість всіх комплектуючих - окремий момент. Ви не знайдете нічого, що знижувало б клас активних моделей в порівнянні з традиційними Rubicon 6. У верхній ланці стоять вже знайомі гібридні купольно-стрічкові твітери. У нижньому - фірмові басовік з хитрими магнітними системами Linear Drive (з фериту і особливого компаунда SMC з магнітними частинками, а для додаткового зниження вихрових струмів використовуються ще й мідні перфоровані ковпачки). Дифузори для цих драйверів виготовлені з ламінованої целюлози з включеннями деревних волокон - вони послаблюють можливі резонанси випромінювача. Фазоінверторний корпусі з MDF - взагалі еталон якості, точності і чистоти обробки. Може бути, чисто візуально «шістки» і не залишають враження великих систем за великі гроші, але ми повинні розуміти, що в плані технологій це чи не ті ж флагманські Epicon .
Ну і останнє міркування, найважливіше. Наявність в Sound Hub двох слотів для різних «хардових» розширень відкриває не тільки широкі можливості для апгрейда керуючого ядра системи, але допоможе зберегти гроші і в майбутньому. Скажімо, при появі нових потокових сервісів і ще більш просунутих протоколів досить буде замінити якийсь модуль, тоді як прихильникам компонентного підходу, найімовірніше, доведеться просто викидати куплений раніше мережевий програвач і йти за новим.
У нашому хабі один слот вже зайнятий додатковим «плагіном» - модулем NPM-1 BluOS .
По бюджету, порівнювати в лоб вартість активної і пасивної пари не логічно, тому ми виходили з кошторису на «еквівалентну» багатокомпонентну систему зі схожими можливостями, і вона по-любому виходила дорожче. Можна сперечатися про коректність «системного» порівняння, але тут слід взяти до уваги, що у випадку з «шістками» різниця в ціні така, що обіцяє ще більше вигоди від застосування активних моделей. Навіть дивно, чому датська компанія все те ж саме не наважилася зробити на базі найбільших «вісімок» - доплата за активну «надбудову» на тлі ще більш дорогих і потужних систем була б ще менш помітною.
Втім, і Rubicon 6 C дає хороший бонус, якщо купувати цю акустику готовим набором - в комплекті з хабом і з модулем BluOS. Окремо вони вийдуть трохи дорожче.
Ще в перших «прогревочних» прогонах ми звернули увагу на те, що фазоінвертори в активній акустиці ніби «пріторможени» - повітряні імпульси на зрізі портів короткі, потужні і уривчасті (у пасивних «шісток» труби, бувало, «пихкали» набагато могутніше і протяжні ). Ось вам перше непряме свідчення хорошої узгодженості посилення і навантаження - резонанс залишається під контролем. Тому і характер баса у моделі з приставкою З іншого - не такий рясний, м'який або щільний (варіації залежать від підсилювача), але вже точно важкий, зібраний і правдоподібний: удар в бас-бочку, наприклад, передається саме як в удар великий барабан, а не інакше. Акустика, до речі, намагається «взяти» і найнижчі звуки, але це дається їй вже ціною деякого стиснення динаміки. У Мідбасові же смузі все супер - це свято драйву і чіткості ритмічного малюнка.
Середина в активній версії колонок відрізняється від пасивних моделей не стільки формою, скільки змістовністю. Звук лине і ніде не затиснутий по динаміці (така пряма і відкрита трактування - взагалі сильна сторона головок DALI SMC), в ньому не відчувається підфарбовування або замиленості дрібних деталей, але гармонійна подача своєрідна - основні домінуючі тони виділені, а тонка гра слабких гармонік трохи ретушувати , чому індивідуальний колорит голосів і інструментів передається з деякою нарочитістю. З іншого боку, якби ми мали справу з іншим «ваговим» розкладом в передачі середніх частот, то окремі звуки стали б, можливо, більш ефектними і красивими, але вже точно не більше впізнаваними і природними.
Про те, наскільки Rubicon 6 C чисті у верхній смузі, не варто судити, коли колонки підключені лінійним кабелем. Сигнал, прийнятий з входу ADC, зазнає проміжну конвертацію і це вносить певний технічний «наліт» як на шумові спектри, так і на різкі дзвінкі складові (все злегка втрачають в динаміці, при цьому перші трохи огрубляются, а другі злегка «підсушують»). Але якщо звук надходить по фірмовому бездротовому протоколу, а джерелом служить сховище файлів, до якого має доступ BluOS, то ви отримаєте той самий фірмовий звук DALI з багатою мікродінамікі і рясним «повітрям».
Ми побоювалися, що плівкові супертвітер (яких, до речі немає у «двійок») дезавуюють цифрову природу вбудованих підсилювачів. Але цього не сталося - вони працюють в повній згоді і забезпечують необхідну ясність і чистоту. Сцена з хорошим фокусом уявних образів також говорить про високу точність підсилювачів - без ідеального таймінгу в передачі фронтів і самих швидкоплинних сигналів просторова картинка могла б розвалитися, а тут немає і натяку на проблему, типову для пересічних схем класу D. Зримий «саундстейдж» ви отримуєте без танців навколо підсилювачів і кабелів, причому система відразу показує і ознаки непоганий вертикальної локалізації.
Втім, багато що залежить від джерела. Підключення по Bluetooth вносить легку «розчинення» в формування образів і дещицю цифрових відтінків. Вхід SPDIF на перший погляд позбавляє від цих проблем, але коли той же музичний контент на Rubicon 6 C починаєш слухати через BluOS з сервера, то розумієш, що такий тракт ще краще - знайомі записи розкриваються у всіх звичних нюансах. А поглиблення в асортимент релізів майстер-якості (MQA), які сьогодні пропонує Tidal, взагалі загрожує багатогодинним «залипання» на улюблених виконавців - багато з пропонованого потоковим сервісом звучить просто приголомшливо!
Чи достатньо цього, щоб поставити Rubicon 6 C високий аудіофільскій рейтинг? Ми вважаємо, що так. Звичайно, роздільна система на базі пасивних «шісток» обіцяє більше меломанським естетства і більше свобод в пошуку звучання, що підходить під індивідуальні смаки слухача. Але на цьому її гідності і закінчуються. Активний же варіант при ухилі в студійний педантизм нітрохи не менше відкритий і емоційний.
Тест журналу www.salonav.com