Попередній підсилювач/процесор Classe Audio Delta Pre і підсилювач Delta Stereo. Огляд the abso!utesound
Чого ми насправді хочемо від нашої електроніки, цих неминучих коробок між джерелами аудіосигналу і колонками !?
Автор Ендрю Куінто ( Andrew Quint )
Чого ми насправді хочемо від нашої електроніки, цих неминучих коробок між джерелами аудіосигналу і колонками? Звичайно, необхідно управління - вибір джерела, гучність і т. д. І ще ми хочемо, щоб ці компоненти були простими у використанні і надійними. Але в основному ми хочемо, щоб вони зникли. На відміну від оновлень фонокоректора, ЦАПу або колонок, коли ми очікуємо більшого - більшого баса, динамічного діапазону, масштабності - від решти електроніки, в кінцевому рахунку, нам потрібно небагато. Пам'ятаючи про ці важко зрозумілі упередження, я приступив до знайомства з підсилювачем/процесором Delta Pre і підсилювачем потужності Delta Stereo від Classé Audio.
Компанія з Монреаля представила третю ітерацію своїх компонентів серії Delta на виставці High-End в Мюнхені в 2019 році. Крім цих двох продуктів, там ще дебютував новий одноканальний підсилювач Delta Mono . Наступним буде п'ятиканальний підсилювач потужності, також планується створення процесора об'ємного звучання і інтегрального стереопідсилювача. Продуманий порядок розробки продуктів і їх виведення на ринок очікуємо від такої компанії, як Classé, що користується повагою як професіоналів звукозапису, так і вимогливих любителів. Хоча, насправді, в останні роки бренд «катався на американських гірках» - його положення часто виявлялося нестабільним.
Девід Райх (David Reich), розробник підсилювачів, і Майк Віглас (Mike Viglas), аудіофіла, у якого були кошти інвестувати в підприємство і який, в кінцевому підсумку, став його єдиним власником, заснували Classé Audio в 1980 році (Віглас потім розбагатів, ставши успішним дилером важких вантажівок Ford). Дейв Наубер (Dave Nauber), 18 років присвятив в аудіоіндустріі в Classé, а нині бренд-директор, любить повторювати стару жарт, розповідаючи історію компанії: «Як заробити невеликий капітал в аудіо-бізнесі? Почніть з великих статків! ». Наближаючись до пенсійного віку, Viglas уклав дистриб'юторську угоду з Bowers & Wilkins в 2001 році і продав Classé цього шановному британському виробникові акустики в 2010 році. Потім, в 2016 році, досить несподівано, B & W і сам був придбаний стартапом з Кремнієвої долини Eva Automation, який шукав визнаний продукт для реалізації своєї передової бездротової технології. «Можна стверджувати, що коли вони купували B & W, вони навіть не знали, що заодно куплять і Classé», - згадує Наубер, трохи ображено. Було ясно, що плани Eva Automation не мають нічого спільного з Classé, і роботи в Монреалі були припинені в наступному ж році.
На щастя, порятунок прийшов в 2018 році, коли Classé придбала компанія Sound United, додавши його до таких успішним аудіобрендам, як Denon, Marantz, Definitive Technology, Boston Acoustics, Polk і HEOS. Продукти Classé продовжили розробляти в Квебеку, а виробництво налагодили на приналежному Sound United сучасному заводі Shirakawa Audio Works в північній Японії.
З іншого боку, новітні компоненти Delta, особливо підсилювачі, мають свої конструктивні особливості. І моноблочна, і стерео моделі повинні були бути непохитно потужними, оскільки вони були розраховані на акустику з Англії. «Якщо ви подивитеся на імпеданс колонок B & W 800 або 802, - каже Наубер, - то ви побачите, що між 70 Гц і 1000 Гц він опускається нижче 4 Ом. Це враховувалося в наших системах. Це мала бути підсилювач, який міг би керувати навантаженням з більш низьким опором і робити це легко, але при цьому мав би достатню потужність і на 8 Ом. По суті, що б ви до нього ні підключили, у вас буде достатньо енергії ». Delta Stereo - солідна машина, важить близько 30 кг, хоча при побіжному огляді він здається дивно компактним; він просто не настільки значний на вигляд, як типовий стереомощнік на 250 Вт в каналі (на 8 Ом). Останні компоненти Delta зберігають вигляд, характерний для попередніх моделей - цілісний шматок екструдованого алюмінію завтовшки 3,18 мм починається в одному задньому кутку і огинає передню частину до іншого заднього кута. Перші 12,5 Вт з цих 250 відносяться до класу A, це означає серйозне виділення тепла, чи не так? І де тоді масивні радіатори? Як ці штуки «дихають»? Відповідь полягає в тому, що в підсилювачах Classé як і раніше використовується активне охолодження. Усередині встановлений абсолютно безшумний вентилятор з термостатичним управлінням і більш товстими лопатями, ніж у попереднього покоління Delta. З кожним оборотом він забирає більше повітря, тому йому не потрібно працювати швидше, щоб розсіяти більше тепла. Повітря з навколишнього середовища потрапляє в Delta Stereo через повітрозабірник на передній панелі і проходить через «Інтелектуальний тунель охолодження», щоб вийти через задню частину корпусу. Навіть якщо підсилювач включений протягом декількох днів і відтворює складний матеріал, верх корпуса не теплішає на дотик, хоча задній випускний отвір, безумовно, нагрівається. Система охолодження дозволяє розміщувати підсилювачі Classé і вертикально, якщо ззаду них є відповідний відтік повітря. Це причина, по якій підсилювачі Classé були популярні в студіях звукозапису (наприклад, на лондонській Abbey Road) і кінотеатрах, а також серед аудиофилов, які можуть впевнено розмістити їх в стійці для обладнання або в апаратній шафі, не побоюючись перегріву. Конструктори прагнули активно контролювати внутрішню температуру за звичайними причинами: деталі підсилювача працюватимуть так, як задумано, і прослужать довше.
Серйозна частина 46 кг ваги підсилювача доводиться на масивний тороїдальний трансформатор, намотаний вручну з приблизно півкілометра мідного дроту, з окремими вторинними обмотками для кожного каналу. В цілому, 22 високоякісних конденсатора Mundorf забезпечують достатню ємність зберігання енергії. Плати для правого і лівого каналів Delta Stereo ідентичні, на відміну від багатьох інших високоякісних стереопідсилювачем, які мають окремі плати для кожного каналу, але насправді використовують схеми дзеркального відображення з трактами сигналів, які не є повністю однаковими. У новому вихідному каскаді використовуються польові МОП-транзистори з горизонтальною структурою, менш ефективні, ніж їх вертикальні побратими, але більш лінійні за своєю поведінкою. На передній панелі знаходиться пара елегантних індикаторів рівня гучності, які хтось вважатиме просто декоративними - їх можна відключити, якщо стрибає стрілка діє вам на нерви. Наубер каже: «Це як свічка на обідньому столі. Свічка не потрібна для освітлення, але вона додає певну атмосферу. Навчаючи продажу, ми говоримо, що індикатор допомагає зрозуміти, де закінчується робочий діапазон класу А. І більшу частину часу прослуховування, підсилювач, як правило, працює в класі А. »
На задній панелі Delta Stereo є два набори мідних клем акустичного кабелю з родієвим покриттям, а також входи RCA і XLR. Є підключення для датчиків ІЧ-пульта дистанційного керування, входи/виходи тригера постійного струму і роз'єм підключення живлення. Додатково представлені порт USB для оновлення прошивки, порт Ethernet і порт управління RS-232. Підсилювач поставляється з досить солідним знімним кабелем живлення, розробленим DR Acoustics спеціально для Delta Stereo. Стверджується, що він несприйнятливий до підвищення температури, яке може ускладнити проходження струму. Для придушення небажаної вібрацій, в якому структура шасі також грає роль, і Delta Stereo, і Delta Pre розміщуються на опорах Navcom, налаштованих на вагу компонента. Оскільки підсилювач значно важче, у нього ніжки жорсткіше ніж у зовнішній підсилювач.
Передня панель Delta Pre досить лаконічна, враховуючи амбітну функціональність пристрою. Кнопка живлення переводить апарат з режиму очікування в активний стан, є велика поворотна ручка регулювання гучності, роз'єм для навушників і вхід USB, який спрощує використання портативних мультимедійних пристроїв Apple. У центрі уваги - сенсорний екран розміром 9х5 см, який використовується для управління і настройки. Що знаходиться поруч кнопка меню замінює головний екран на головну сторінку меню, що дозволяє перейти до налаштувань. Classé був першим виробником аудіо, який використовував сенсорний екран, за три роки до того, як оригінальний iPhone зробив революцію в світі мобільних пристроїв. Дейв Наубер зауважив, що, хоча розробка сенсорного екрану, який використовується в продуктах Classé Audio, була дорогою, в кінцевому підсумку це заощадило гроші, оскільки в кожному продукті для управління може використовуватися один і той же екран. Тільки програмне забезпечення змінюється від пристрою до пристрою. «Це дозволяє нам багато разів використовувати інженерні розробки, не вигадуючи велосипед» - сказав Дейв.
Детальний опис всіх функцій на зовнішній підсилювач було б безглуздим і виснажливим. Тут можна легко отримати доступ до входів, помітити і налаштувати їх (наприклад, встановити рівень входу або вибрати значення навантаження картриджа) і враховувати параметри харчування. Коли він не програмується або не використовується для вибору меню, сенсорний екран служить дисплеєм, на якому великими цифрами, легко читаються як в темряві, так при денному світлі, показується гучність. Меншим шрифтом відображається інша інформація, наприклад, джерело відтворення і формат файлу. Масивний алюмінієвий пульт дублює управління, хоча з екраном працювати все ж легше. Зате на пульті є вісім функціональних клавіш, які можна призначити на обрані команди.
Аналоговий ступінчастий аттенюатор регулювання гучності має дуже велику кількість кроків, забезпечуючи максимально точну настройку. Регулювання відбувається з кроком всього 0,25 дБ від -93 до 0 дБ і з кроком 0,5 дБ - від 0 до 14 дБ. Всього - 400 кроків. Можливість встановити рівень для кожного джерела дуже зручна, інакше довелося б довго обертати ручку регулювання гучності (або натискати відповідну кнопку на пульті дистанційного керування), кожен раз починаючи з -93 дБ. «Заводське» значення рівня гучності встановлено на рівні -30 дБ.
Задня панель Delta Pre відображає всі можливості пристрою. У числі цифрових аудиовходов -USB (з підтримкою PCM до 32 біт/384 кГц і DSD до 256), AES/EBU (PCM до 32/192) і по три порти для коаксіального і оптичного з'єднання (обидва працюють з PCM до 32/192 ). USB-вхід підтримує власний DSD - Delta Pre використовує пару мікросхем ЦАП AKM 4497, які використовуються в подвійному диференціальному режимі, - але це вимагає завантаження та встановлення драйвера Windows Thesycon/Classé USB. Без драйвера ви отримаєте DoP, що само по собі теж не так уже й погано. Для аналогових джерел Classé надає два набору симетричних входів і два набори RCA на додаток до пари роз'ємів RCA Фонокоректори. Classé надає в цілому п'ять виходів, все в симетричному і несиметричному варіанті. Також передбачені виходи сабвуфера.
Передбачено і вхід для ІК-ретранслятора на той випадок, якщо пульт дистанційного керування не може надійно «бачити» Delta Pre (скажімо, тому, що пристрій знаходиться в стоєчном шафі), з'єднання Ethernet, головний вимикач харчування і розетка IEC, причому кабель живлення набагато скромніше, ніж поставляється з Delta Stereo. Опціонально можна замовити передпідсилювач з входом HDMI. За оцінками Дейва Наубера, 20% покупців Delta Pre доплачіваюті за HDMI інші 80% - економлять.
Під час налаштування підсилювача для кожного джерела можна використовувати цифровий байпас, коли регулятор гучності активний, а функції DSP - немає. При вимкненому цифровому байпасе аналоговий сигнал проміжно перетворюється в PCM, значить, можуть бути задіяні такі функції, як управління басами. Якщо виявлений сабвуфер, з'являється меню управління низькими частотами. Для нього можна вказати частоту і крутизну кросовера. В меню настройки Phono (цей вхід автоматично обходить цифрову обробку) користувач вказує тип картриджа: ММ (з рухомим магнітом), МС (з рухомою котушкою) з низьким виходом або з високим виходом. Потім вибирається варіант імпедансної навантаження - 50-450 пФ з дев'ятьма кроками по 50 пФ для ММ і вісім варіантів для МС з низьким виходом в діапазоні від 7,5 до 1000 Ом. Для МС з високим виходом автоматично виставляетс 47 кому.
На відміну від деяких інших складних предусилителей/процесорів, Classé Delta Pre не пропонує автоматичної корекції приміщення DSP. Дейв Наубер досить негативно ставиться до цієї технології, вважаючи, що її алгоритми занадто багатообіцяючі, але недостатньо ефективні - точка зору, з якої, очевидно, багато щасливі користувачі Dirac, Audyssey, Anthem, Lyngdorf і деяких інших програмних пакетів будуть не згодні. «Всі ці системи засновані на припущеннях про середніх кімнатах або відображають поверхнях», - стверджує Наубер. «Вони дуже приблизні. Вони рідко дають один і той же результат двічі - кожного разу, коли ви проводите виміру, а потім дивіться, як насправді встановлені фільтри, автоматична система вибирає різні значення ».
В Delta Pre передбачений параметричний еквалайзер, що забезпечує «дуже точні цифрові звукові фільтри, здатні компенсувати фіксовані звукові нерівномірності, які визначаються розташуванням і характеристиками ваших динаміків, вашої кімнати і вашого положення слухача в кімнаті», - як сказано в інструкції з експлуатації. Для кожного гучномовця, включаючи сабвуфер (и), може бути встановлено до п'яти фільтрів, при цьому користувач вибирає центральні частоти кожної смуги, а потім регулює і рівень і добротність. Це дійсно потужні можливості. Але також очевидно, що Classé не рекомендує калібрувати еквалайзер самостійно, керівництво закликає, щоб це робив «висококваліфікований інженер-акустик». Дейв Наубер передбачає, що приблизно половина клієнтів Delta Pre взагалі не використовують еквалайзер, а половина з них - 20% запрошують професіоналів, 30% просять дилера спробувати, а 50% пробують робити це самі. «Вам потрібно людське судження. Деякі аномалії необхідно виправити, а інші - ні », - каже Наубер.
В основному я слухав компоненти Delta разом, хоча так само пробував використовувати Pre з альтернативним посиленням і джерело з іншим ЦАП. Приєднувалися дві пари гучномовців: Sonus faber Olympica Nova IIIs (двопровідне з'єднання з шестигранними акустичними кабелями від T + A) і Magico S1 Mk2s (підключення до підсилювача за допомогою однієї пари акустичних кабелів Transparent Gen 5 Ultra). Delta Pre з підсилювачем з'єднував 4,5-метровий межблочний балансний кабель Transparent Gen 5 Ultra. В якості цифрових джерел використовувалися сервери Baetis Reference і MusiCHI SRV-1; транспорт - Oppo BDP-103. Аналоговий джерело - програвач вінілу VPI Scoutmaster з тонармом JMW Memorial і картриджем Sumiko Blue Point Special EVO III.
Я використовував компоненти Classé Delta в якості основної керуючої і підсилювальної електроніки протягом місяця, а сам підсилювач періодично, але на кілька тижнів довше. Коли попередній підсилювач був вперше встановлений, звук моєї системи став м'яким і хвилястим - «ввічливим», але без особливої емоційності. Ця фаза тривала недовго, не більше 20-30 годин, і з тих пір Delta Pre і Stereo доставляли задоволення працювати з ними і, що більш важливо - слухати їх.
Є дві функції Pre, не згадані вище, які можуть бути корисні деяким користувачам, по крайней мере, час від часу. Перший - Apple AirPlay: передпідсилювач може легко отримувати контент з пристрою iOS, підключеного до тієї ж мережі. Коли ви вибираєте Delta Pre зі списку мережевих пристроїв вашого телефону/планшета/комп'ютера, передпідсилювач автоматично перемикається на мережу в якості джерела, і все готово. Що може бути краще для тусовки аудиофилов? Кожен по черзі зможе програвати свої тестові матеріали через систему з мінімумом суєти.
Ще одна не згадана функція Delta Pre - регулятори тембру, два слова, які бувають анафемою для деяких аудиофилов. Їх можна використовувати звичайним чином для підвищення або зниження на 6 дБ до частот нижче або вище значень, вибраних користувачем. Однак особливий інтерес представляє опція Pre «Tilt Control». Це регулює частоти вище і нижче заданих користувачем точок перегину - настройки за замовчуванням - 200 Гц і 2000 Гц - так, щоб тьмяно звучить запис могла «нахилитися» в бік більш живого тонального балансу, а надмірно яскраву - можна було «приручити». У мене є файл найбільших хітів Лінди Ронштадт в форматі 24/96, який мені важко слухати, незважаючи на те, що я люблю цю музику. Вокал різкий і гострий, гітари жорсткі, струнні звучать різко, а барабани безрозмірні. Застосування «нахилу» вниз на 2 дБ підняло низькі частоти і послабило високі, зробивши цей мастеринг цілком людяним.
Повернемося до налаштувань тону і кишеньковим джерел. Я прослухав десятки знайомих записів, щоб визначити, чи зберігся їх фундаментальний характер без підробки. З точки зору тональності компоненти Delta були нейтральними, анітрохи не «редагує». Голоси, по-моєму, відтворювалися правильно, відповідно до враженнями після багатьох років прослуховування цих записів на багатьох хороших аудиосистемах і навіть на випадкових живих концертах. Всі вони були схожі на самих себе. Те ж саме можна сказати і про інструментальні партії, наприклад про унікальні тембрах великих тенор-саксофоністів: Декстер Гордон і Лестер Янг, Джо Хендерсон і Сонні Роллінз. Точність в середній смузі зазвичай і є заслуга такого роду нейтральності, але правильна структура обертонів також має вирішальне значення.
Цікаво, що мої еталонні підсилювачі XA 60.8 Pass я вважаю (і моя думка не змінилася) досить нейтральними. Однак очевидно, що можуть бути різні версії «нейтральності». Інтерпретація Classé - прямолінійна і яскрава, без кричущих спотворень намірів звукорежисера. Це було більш очевидно з акустикою Magico, ніж Sonus. Обидва підсилювача роблять музику дуже захоплюючою, але, як завжди, все залежить від особистих переваг. Коли я порівняв Delta Pre з моїм звичним ЦАП T + A DAC 8 DSD, який має регулятор гучності, що дозволяє безпосередньо підключатися до підсилювачів, відмінності були, але вони здавалися несуттєвими. Бас трохи більше сфокусований у T + A; звук барабанів - різкіший в тракті з Classé. Але я не чув значущих відмінностей в тональному балансі або просторових параметрах.
Також вам буде цікаво:
Можливість регулювати посилення зовсім невеликими кроками за допомогою Classé Pre є сильним аргументом на його користь. Зокрема, для класичної музики існує правильний рівень відтворення, який визначається записаної акустичної перспективою. Занадто гучна відтворення запису з перспективою з середини залу з метою домогтися безпосередності, якої там немає, є помилкою; установка занадто низькою гучності для запису, зробленого з точки прослуховування диригента - також невдалий вибір. І часто «правильна» настройка гучності виявляється «між двома клацаннями» на ступеневу аттенюатор. З Delta Pre таке навряд чи станеться.
Хоча, за загальним визнанням, жоден з гучномовців, використовуваних для оцінки компонентів Classé, що не був особливо складним навантаженням, проте було відчуття достатнього динамічного запасу. Оркестрова кульмінація в середині вступної частини записи Концертгебау Бернарда Хайтінк Симфонії № 15 Шостаковича завершилася витончено, краще, ніж я очікував, зі скромними двосмуговими Magico S1 Mk2 без сабвуфера, що звучать на нормальної гучності. Те ж саме і з добре записаними барабанами - малий барабан на «Ghetto of My Mind» з диска Ріки Лі Джонса «Літаючий ковбой» мав «носок», який асоціюється з великими динаміками, «раскаченних на повну». У просторовому відношенні Delta Stereo працює так само добре, як і будь-який інший двоканальний напівпровідниковий підсилювач, який я чув з симфонічними записами, які перевершують за цим параметром - наприклад, виконання Шостаковича в інтерпретації Бернарда Хайтінк. Розміщення музикантів на сцені і повітря великого голландського залу були відтворені не так ефектно, як тоді, коли мої звичайні моноблоки XA 60.8 Pass управляли колонками Magicos. За інших рівних або близьких до рівних, ймовірно, істина полягає в тому, що моноблоки завжди перевершують стереооконечнікі, коли справа стосується звукової сцени і візуалізації. Якщо ця конкретна аудіометріка має першорядне значення, вам, можливо, слід розглянути пару Delta MONO, якщо, звичайно, у вас є місце і засоби щоб пройти цим шляхом.
Фонокорректор Pre окозался дуже тихим, хоча для досягнення задовільного рівня гучності оркестрових записів необхідно було значно збільшити посилення. Вся принадність вінілу виявилася очевидна. З моєї цінної копією For Duke від M + K, записаної за технологією direct-to-disc, звук був відчутним. Спеціально для тих, хто іноді слухає пластинки, Pre надає всі необхідні варіанти Фонокоректори.
Що стосується моїх колишніх побоювань з приводу того, що параметричний еквалайзер Pre може бути недостатньо використаний значною часткою власників: я повинен сказати, що сам не відчував сильної потреби в будь-яких настройках. Я використовую корекцію акустики приміщення DSP (Anthem's ARC) для прослуховування об'ємного звуку, але не бачу в цьому особливої потреби зі стерео. Дейв Наубер загадково зауважив, що майбутній процесор об'ємного звуку Classé «... може містити або не містити якусь автоматизовану систему. Якщо «так», то швидше за все тому, що ми прогнулися. »
Delta Pre і Stereo від Classé - це бездоганно спроектовані і зібрані продукти, які пропонують вражаючу експлуатаційну гнучкість і надійність. Підсилювач забезпечує достатню потужність для роботи практично з будь-якої акустикою, яку ви захочете використовувати. Ці два компоненти виглядають привабливо і дуже гарні в домашніх умовах. І звучать вони добре, що означає, що вони не втручаються в звук і зберігають фундаментальний характер записи, певний звукорежисером. Delta Pre і Stereo нічого не додають до цього, саме так, як це повинно бути.
Технічні характеристики Delta PRE
- Тип: двоканальний твердотільний підсилювач з ЦАП і Фонокоректори
- Аналогових входів: два симетричних, три RCA (один з яких phono)
- Цифрові входи: коаксіальний (3), оптичний (3), AES/EBU, USB додатковий
- Входи Фонокоректори: два варіанти (XLR, RCA) з можливістю настройки для рухомого магніту, рухливої котушки з низьким виходом і рухливої котушки з високим виходом
- Підтримувані формати:
- вхід USB: 32-біт/384 кГц PCM і DSD2. 2/5. 6/11, 3 МГц
- коаксіальний, оптичний і AES/EBU входи: до 32 біт/192 кГц PCM
- Виходи: балансні і RCA правий і лівий, сабвуфер, два додаткові виходи (один може бути призначений на другий сабвуфер)
- Розміри (ШхВхГ): 44,45x12x44,45 см
- Вага: 13,6 кг
Технічні характеристики Delta STEREO
- Тип: напівпровідниковий стереопідсилювач класу AB (в класі A до 12,5 Вт/8 Ом)
- Вихідна потужність: 250 Вт на 8 Ом, 500 Вт на 4 Ом
- Входи: одна пара XLR, одна пара RCA
- Вхідний опір: 82 кОм (симетричний і RCA)
- Виходи: Дві пари.
- Розміри (ШхВхГ): 44,45x22,1x49,2 см
- Вага: 46 кг