Огляд AV-ресивера Denon AVR-X1700H. Журнал Salon Audio Video
Найдоступніша модель у просунутій серії X ресіверів Denon вийшла з великим запізненням щодо старших X2700...X6700. Але це той самий випадок, коли затримка допомогла уникнути багатьох проблем та зробити апарат кращим.
Вивчаємо модель, яка за цілим рядом позицій відрізняється від усього того, що було випущено ще за «допандемійних» часів.
Не чекайте, що зараз мова піде про якісь радикальні схемотехнічні переробки, зміну дизайну або перехід на нові платформи. Все набагато прозаїчніше. Коронавірус усім змішав карти. Виробникам електроніки спочатку довелося скорочувати випуск техніки через простої постачальників напівпровідників, а потім швидко нарощувати обсяги знову через значне зростання попиту на електроніку. Виник гострий дефіцит чіпів, а за ним були і збої у всіх глобальних логістичних ланцюжках.
Від наслідків виробники не оговталися досі. А на Denon 2020-го взагалі обрушилися подвійні випробування. Спочатку виявилося, що новітні плати HDMI 2.1, встановлені в ресиверах покоління x700, через дефект у чіпах Nuvoton Technology не працюють з ігровими консолями Xbox Series X в режимі 4K/120 Гц, довелося спішно перемикати сили на рішення непередбачуваної проблеми (хоч би якою нікчемною вона здавалася для користувачів домашнього театру, але для геймерів, що витратилися на нові панелі та приставки, це стало ударом). І приблизно в той же момент у AKM, головного постачальника ЦАПів, сталася велика пожежа на заводі в Японії. Так, у інженерів з'явилося ще одне невідкладне завдання — знайти адекватну заміну.
Зате всі, хто довго чекав виходу AVR-X1700H, можу зітхнути з полегшенням - молодша модель уникла описаних проблем, і це не було випадковістю. У колишні часи роботи над кожною черговою лінійкою AV-ресиверів Denon розподілялися на чотири інженерні групи і виконувались до різних термінів. Але в мало прогнозований 2020-й рік компанія вирішила раніше презентувати всі моделі X-ряду, крім самої нижньої. І коли почалася вся катавасія з чіпами, доведення відкладеної «на потім» моделі взяв під свій контроль головний аудіо фахівець Denon Шиніч Ямауті. Ну хіба не везіння?
Поки немає повної технічної інформації про новинку, але очевидно, що за всіма театральними та процесорними функціями вона ідентична попереднику, а головне, що в ній тепер стоїть і заново зроблена секція ЦАПів (на чіпах ESS), і правильні контролери в інтерфейсі HDMI 2.1 (відеотракт) розрахований на три входи з підтримкою 8K/60p і три 4K/120p, пропускає відео з HDR10+, Dynamic HDR, Dolby Vision, HLG).
Параметри семиканальної підсилювальної секції чисельно такі ж, як і AVR-X1500H, але аудіотракт модифікований від і до. Вжито заходів щодо зменшення вихідного опору у ЦАПа, попередньої секції та самих кінцівок для кращого демпінг-фактора. З ініціативи Шиничі Ямауті виробниками напівпровідників були розроблені нові потужні вихідні транзистори, кастомні чіпи для вхідних селекторів та для регулятора гучності (схожі застосовуються, до речі, у топовій моделі).
Зроблено та інші заміни у комплектуючих. Зокрема, у буфері тепер стоять спеціальні електроліти по 10 000 мкФ, а не стандартні на 6800 мкФ. Заодно перероблено схеми стабілізаторів живлення ЦАП, DSP і плати HDMI. Навіть такий відносно новий елемент – мережева плата HEOS – і та тут зовні інша. Отже кількість змін солідна, навіть дивно, що Denon не назвала цю модель, наприклад, AVR-X1800H і не віднесла її до наступного покоління.
Тут було б дуже цікаво зробити пряме порівняння з попередником, але всі вони давно розпродані. Послухати новинку на тому ж комплекті акустики, з яким тестувався AVR-X1500H, теж зараз неможливо. Тому було прийнято вирішено влаштувати випробування «з чистого листа» і строго в стереофонічному режимі (таке вимогливе до апарату) з різною акустикою. З'явиться привід - проженемо і через багатоканальні комплекти. А поки що - перша «пристрілка» з колонками Polk Audio Reserve R200. Саме вони нещодавно здивували бойовим басом та загальною стрункістю звучання у поєднанні з AV-ресивером Marantz SR7015.
З AVR-X1700H теж вийшло вражаюче - виразно в середині, впевнено в басі, гладко на ВЧ. Подача різких ударних виходила теж переконливою, але вже не такою «динамитною», як у дев'ятиканальника, що вчетверо дорожче і вдвічі потужніше. Дивно, що програш в енергетиці взагалі виявився тут таким помітним, як можна було очікувати.
Не відзначив я і суттєвої різниці у промальовуванні сцени, за що, до речі, значною мірою відповідає цифроаналоговий перетворювач. Але у передачі тональних відтінків новий апарат інший. Ресивери Denon з AK4458 давали нейтральний, не замилений, трохи простакуватий, але цілком природний звук, тому добре підходили і для кіно, і для музики. З новими ЦАПами саунд хочеться описати іншими визначеннями: тут більше оксамитового милозвучності, масштаб масштабів, але звукові деталі немов пропущені через пом'якшувальний фільтр. Для сучасної музики це скоріше плюс. Але для класики, де важливі всі подробиці, таки мінус.
Втім, все сказане про пом'якшену детальність, втратило актуальність із підлоговими Canton Townus 90. Нова німецька акустика показала повітря, промалювала всі нюанси та покріпила всю картину фундаментальним басом. Не можу сказати, що цей тандем по «ударній» швидкості та рельєфності опрацювання став набагато кращим за колишній, але збільшення в драйві було помітне. А ще важливіше, що весь низький регістр не звучав так, як більшість недорогих ресиверів — з гулкими плоскими відтінками.
На цій же акустиці я перевірив роботу ресивера у різних режимах. З'ясувалося, що перехід із чистого Pure в Direct або взагалі в базовий режим роботи найдовшим трактом тепер майже не псує сцену і залишає звучання практично незамиленим. Це означає, що весь шлях сигналу дійсно захищений від перехресних наведень і перешкод.
Ще більш показовим стало порівняння однакових треків при бездротових підключеннях - по Bluetooth і засобами HEOS. Другий спосіб виявився набагато чистішим і виразнішим, хоча раніше такого контрасту не спостерігалося. Інженерам Denon, звичайно, хочеться сказати спасибі за поліпшення мережевої платформи, але настав час подумати і про те, щоб «синьозуба» секція теж була під стать — підтримувала aptX HD або LDAC. Вбудований Chromecast теж не завадив би.
Після підлогових Townus 90 аналогічні полички «тридцятки» c AVR-X1700H зіграли не так ефектно: за тональним малюнком вони заспівали з ресивером ідеально, але не змогли переварити його потужність — при роботі на повний діапазон апарат вкачував у монітори такі баси, що доводив їх титанові динаміки до амплітуди відбою.
Такий запас за потужністю дозволяє ресиверу справлятися з найтугішою малочутливою акустикою. Тому я ризикнув і насамкінець зробив ще одну пробу для AVR-X1700H з Definitive Technology Demand D7. Ці малюки здатні поставити на коліна будь-який недостатньо потужний підсилювач, але з ресивером вони зазвучали розкішно - потужно, але комфортно, з виразним повітрям, але не сухо, з напрочуд нейтральною і одухотвореною серединою. І на збільшення гучності новинка Denon реагувала правильно - не йшла в нездорову яскравість, не послаблювала фактурність. А такої адекватності раніше не спостерігалося навіть у тих багатоканальників японської марки, що було зроблено з аудіофільським ухилом.
Взагалі, якщо озирнутися на недорогі AV-ресивери Denon колишніх поколінь, то майже скрізь ми відзначали безперервний прогрес щодо технологій і можливостей. А AVR-X1700H вийшов особливий - здивував не стільки функціональним, скільки якісним стрибком, помітно додавши в звучанні (і забезпечення стандартів 4K, 8К, HDR і т.д.). Це може мати цікаві наслідки, адже тепер виробнику доведеться серйозно ревізувати і всі моделі класом вище. Залишилося лише трохи почекати…
СИСТЕМА
- BD-програвач Denon DBT-3313UD
- Смартфон Vivo X50 Pro
- Акустичні системи Canton Townus 30 и 90, Definitive Technology Demand D7 и Polk Audio Reserve R200
Denon AVR-X1700H
Входи: 6 HDMI, 2 Video Composite, Phono, 2 RCA, 2 TOSLink, USB Type A, LAN || Выходы: HDMI, Video Composite, 2 Sub, 6,3 мм Phones || Беспроводные протоколы: HEOS, WiFi Audio Streaming (AirPlay 2, Windows PlayTo), A2DP Bluetooth || Поддерживаемые форматы: mp3, AAC, WMA, WAV, FLAC, ALAC, AIFF, DSD2.8/5.6 || Количество усилителей мощности: 7 || Выходная мощность: в стереорежиме 2 х 120 Вт (6 Ом), в один канал — до 145 Вт (6 Ом) || Потребляемая мощность: 440 Вт || Габариты: 434 х 151 х 339 мм || Масса, кг: 8,6
Також вам буде цікаво подивитися: Колонки Polk Audio Reserve R200 та мінісистема Denon CEOL N11. Перше враження та бонусом пару треків