Як обрати акустичну систему. Поличні або підлогові колонки?
Якщо ви вже дозріли до того, щоб придбати домашні акустичні системи, то напевно стоїть питання, якого типу колонки купувати: поличні або підлогові? І щоб точно відповісти на нього, потрібно врахувати кілька чинників. Перш за все, треба зрозуміти що доведеться слухати, тобто, як будуть використовуватися ваші колонки.
Фронтальна група акустики домашнього кінотеатру з акустики Bowers & Wilkins. Підлогові колонки Bowers & Wilkins 603 S3 на додаток готові озвучити високоякісне стерео. Це старша модель у серії 600, оснащена новим твітером з титановим куполом і прославленим СЧ-динаміком з дифузором Continuum і підвісом FST, з прозорим і точним саундом.
Першим варіантом може бути класичне стерео — це дві колонки і більше вам не треба. Другий варіант — система домашнього кінотеатру. Якщо брати, скажімо мінімальну на сьогодні конфігурацію, 5.1, виходить, що вам знадобиться мінімум 5 колонок і сабвуфер. Частина з цих колонок може бути поличними, а частина — підлоговими. У разі домашнього кінотеатру часто з для двох передніх фронтальних обирають саме підлогові «башти». Це дає змогу якісніше послухати музику в стерео режимі.
Тут маємо сказати головне. За решту інших рівних обставин, підлогові колонки звучатимуть завжди краще. І ніяк інакше. Але це правило, в якому, як і в будь-якому правилі, найцікавіше — це винятки. І з цього місця докладніше.
Стереопара з поличних DALI Oberon 3, встановлених на стійки. Дизайн колонок відмінно доповнює інтер'єр невеликої кімнати. Великий, 7-дюймовий низькочастотний динамік в Oberon 3 оснащений магнітним наконечником з SMC. Ця фірмова технологія DALI повністю прибирає ефект гістерезису, джерела спотворень у будь-якому динаміку. Фірма стверджує, що Oberon 3 володіють одними з найбільш глибоких басів у своєму сегменті ринку.
Отже, в чому переваги поличних колонок? Насамперед, це компактність. Як правило, хоча і є винятки, поличні колонки роблять двосмуговими. Тобто в них працюють два динаміки. Найчастіше високочастотний (твітер) і низько- середньо-частотний динамік, він набагато більший. Спеціальна схема, кросовер, розподіляє звуковий діапазон між ними так, щоб кожен динамік працював у «зручному для себе» діапазоні частот.
По-друге, невеликі розміри дають змогу слухати поличні колонки зблизька. Звукорежисери ставляться до поличників, як до «моніторів ближнього поля». Для невеликих приміщень — саме те. Ви можете поставити їх на полицю, на стіл, зрештою, на будь-яку горизонтальну площину. Використовуючи, наприклад, як комп'ютерну акустику — тобто, слухати, сидячи за тим же столом.
Третя перевага поличних колонок — бюджет. Вони, як правило, набагато дешевші за підлогові. Це зрозуміло: менше динаміків, менше матеріалу.
Референсні поличні DALI Opticon 2 MK2, з усіх боків. Ці колонки використовують запатентований компаунд SMC у магнітних системах, а подвійні фазоінверторні порти мінімізують турбулентність. На верхніх частотах працює купольний твітер. Кожну стереопару збирає і тестує один фахівець з використанням компонентів з однієї партії.
Ось власне і все, тепер про недоліки поличної акустики. Вони є продовженням її переваг. Через малий розмір низькочастотний динамік має невелику площу дифузора і більше одного динаміка, як правило, не встановити — нема місця. А оскільки фізику не обдуриш, (а вона стверджує, що низькочастотне випромінювання потребує джерела, яке за розміром можна порівняти з довжиною хвилі), то бас у поличних колонок обмежений частотою 60-100 Гц. Нижче не виходить. Глибокого баса не буде.
Крім того, за інших рівних умов поличні колонки не допускають надто великої потужності підключеного до них підсилювача. Є й вихід із цієї ситуації: достатньо додати до двох поличних колонок сабвуфер. Така схема акустики називається трифонік (оскільки з трьох частин), і проблему вирішено. Але про це в іншій публікації.
Polk Audio Reserve R700 — це сертифікована Hi-Res Audio трисмугова підлогова колонка зі спрямованим вниз басовим портом, від лідера ринку, американської компанії Polk Audio. У колонці встановлено кільцевий твітер Pinnacle, середньочастотник Turbine Cone, поліпропіленові басові динаміки з подвійним внутрішнім підвісом і контрапертурний фазоінвертор Power Port версії 2.0. Потужний, повнодіапазонний американський саунд.
А тепер перейдемо до напідлоговиків. Їх переваги зрозумілі. Це більша можлива потужність і нижчі баси. Адже розміри підлогових колонок дають змогу встановити в них динаміки більшого розміру, або, скажімо, кілька басових динаміків. Крім того, розміри дають змогу реалізувати кілька частотних смуг. Були часи, коли таких смуг могло бути 5, 6 або навіть 7, але зараз у 99% випадків це три смуги, рідше — дві, як у полочників.
Таким чином, у підлогових колонках (їх ще називають "вежами" чи «баштами») розміщується один або кілька басових великих динаміків — і бас стає набагато нижчим, до 40-30, а то й 20 Гц. Далі йдуть один, рідше два динаміки середніх частот і твітер, як правило, абсолютно самотній.
Важливо, що завдяки збільшеним розмірам, повнорозмірні колонки, як правило, мають більшу чутливість, тобто коефіцієнт корисної дії. Від того ж підсилювача вони звучать голосніше. І це друга перевага.
Третя перевага в тому, що сам підсилювач може бути потужнішим.
Акустика Bowers & Wilkins 705 S3 вважається скоріше «стійковою», ніж поличною. Саме на фірмових стійках виходить найкращий результат, який не поступається саунду багатьох повнорозмірних систем. Твітер з карбоновим куполом у 705 S3 поміщений до окремого монолітного металевого корпусу Tweeter-On-Top, створеного на основі останнього покоління флагманської серії 800 Diamond. Низько-середньочастотний динамік Continuum працює в кабінеті нової конструкції.
І дещо про недоліки великих колонок — вони теж є. Наприклад, зрозуміло, що якщо слухати підлогові колонки з дуже близької відстані, як полочники, ви отримаєте переважання однієї з частот. Для підлогових колонок відстань до слухача, відтак й кімната, де вони встановлені, має бути більшою. І це перший мінус.
Другий мінус у тому, що за таких розмірів колонки перетворюються на окремий предмет меблювання. І часто його складно поєднувати з рештою інтер'єру. (Це, звісно, не стосується спеціально обладнаних кімнат прослуховування).
Третій мінус, який іноді найвагоміший — ціна. Напідлоговики завжди дорожчі за поличники тієї ж серії.
Підлогові колонки DALI Oberon 9 в інтер'єрі. Данські інженери пообіцяли їм "величезний, потужний звук". Це топова модель серії Oberon, 117 см заввишки, за бас відповідає пара фірмових 23-сантиметрових басових динаміків. Чутливість цих колонок 90,5 дБ / Вт / м — на рівні кращих зразків свого класу.
З іншого боку, давайте згадаємо, що, крім класичного стерео, у нас із вами може бути і домашній кінотеатр. У цьому разі, для досить великих приміщень (для них це виправдано), підлогові колонки можуть служити сателітами для всіх каналів. Але набагато частіше ззаду і з боків застосовують полочники. Хоча, задля об'єктивності нагадаю, що в правильному домашньому кінотеатрі всі сателіти мають бути рівнозначними.
Крім того, для реабілітації поличників хочеться додати, й це показано вище, що серед них існують моделі, які часто називають стійковою акустикою. Вони розташовуються на спеціальних підставках-стійках, які, втім, можна застосувати для будь-яких поличних колонок. У цьому разі за своїм розташуванням поличні колонки цілком можна порівняти з підлоговими. І ще раз, поличні моделі високого класу зазвичай можуть змагатися з підлоговими за всіма параметрами звучання. На цьому, поки що, мабуть, усе. Полична акустика або підлогова — остаточний вибір за вами.
Також вам буде цікаво: EISA 2024 - 2025. DALI, Rotel, Marantz та Bowers & Wilkins знову серед найкращих аудіо продуктів